A l’expositor virtual de la Biblioteca de Reserva es pot visitar la mostra “La Settimana della Lingua Italiana“. Els llibres que s’hi exposen, ara de manera virtual,  ja  van ser exposats a les vitrines de la Biblioteca de Lletres en el marc de la XI Settimana della Lingua Italiana nel mondo.

Tal i com informen a la introducció de l’exposició Montserrat Casas i Gabriella Gavagnin del Departament de Filologia Romànica de la Universitat de Barcelona, l’exposició ofereix tres itineraris:

“El primer, dedicat a la història de la lexicografia, inclou, en una edició del segle XVI, un dels més antics repertoris lexicogràfics de la cultura del Renaixement, La Fabbrica del mondo de Francesco Alunno, la primera edició del Vocabolario degli Accademici della Crusca (1612) i algunes obres significatives de la cultura del Risorgimento, com els diccionaris compilats per Niccolò Tommaseo o el més famós diccionari de barbarismes, el Lessico della corrotta italianità de Pietro Fanfani i Costantino Arlìa.

El segon itinerari, dedicat al debat sobre la norma lingüística i a la reflexió sobre el llenguatge, comprèn, entre d’altres, edicions primerenques del Dialogo delle lingue de Sperone Speroni (1543) i de les Prose della volgar lingua de Pietro Bembo (1546) o bé de l’assaig de Giusto Fontanini Della eloquenza italiana (1726), així com també el primer número de la revista d’Ascoli Archivio Glottologico Italiano (1873).

Al tercer itinerari s’han agrupat obres gramaticals i lexicogràfiques que parlen de l’italià en relació amb altres llengües. Hi trobem, a més dels vocabularis bilingües italià-castellà més antics com el de Cristóbal de las Casas o el de Lorenzo Franciosini, La Crusca provenzale d’Antoni de Bastero i gramàtiques de l’italià dels segles XVII i XVIII escrites en castellà, en francès, en anglès i en alemany.”

5 Respostes a “Exposició virtual de “La Settimana della Lingua Italiana” al web de la Biblioteca de Reserva”

1. 2 puigmalet 20 febrer 2012 a les 15:40

A la tercera vitrina es podria haver exemplificat també la relació entre italià i català. A primera vista, se m’acut que es podria haver inclòs el diccionari quintilingüe, el “Diccionari catalá-castellá-llatí-frances-italiá” (1839) d’Una Societat de catalans, el “Diccionario castellano-catalan-latino-francés-italiano” (1842-1848) de Martí, Bordas y Cortada o el més modern “Grammatica e dizionario della lingua catalana colla chiave dei temi e una raccolta di 350 proverbi” (1912) de Gaetano Frisoni. Potser són obres massa modernes per al criteri de la selecció, però.

2. 3 blocdereserva 21 febrer 2012 a les 16:53

Gràcies per la teva proposta, però com bé anuncies són obres massa modernes, ja que a la Biblioteca de Reserva custodiem obres publicades anteriorment a 1820.

3. 4 puigmalet 24 febrer 2012 a les 14:06

Faig una pregunta. ¿Sabeu quina raó (o raons) van fer establir el límit el 1820? Dins de la lexicografia catalana hi ha un boom de publicacions a partir de 1830 i aquests anys sempre m’han interessat…

4. 5 blocdereserva 24 febrer 2012 a les 15:49

Bona tarda,

Pel que fa als impresos considerats antics, s’ha posat la frontera de 1820 pel seu tractament dins el catàleg de fons antic. Es va considerar que al voltant d’aquesta data es van iniciar els canvis tècnics que van portar la fabricació del llibre a un pla més industrial amb els canvis consegüents en la morfologia, tal com indiques en el cas de la lexicografia catalana de 1830. De tota manera, es tracta d’una qüestió que els bibliotecaris de llibre antic estem debatent.

Tot i així el periode que t’interessa el podràs trobar en d’altres biblioteques del CRAI de la UB que disposen de fons posterior a 1820.

No dubtis de posar-te de nou en contacte amb nosaltres si necessites qualsevol informació específica.

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Bloc de Reserva

febrer 2012
dl. dt. dc. dj. dv. ds. dg.
« gen   mar »
 12345
6789101112
13141516171819
272829

Entra la teva adreça de correu electrònic per subscriure’t al blog i rebre notificacions dels posts per correu electrònic.

(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-41189260-1', 'ub.edu'); ga('send', 'pageview');

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 225 other followers

%d bloggers like this: