Tal i com us anem informant mensualment, la Base de Dades d’Antics Posseïdors va creixent mica en mica. Com sabeu, a mesura que anem catalogant llibres, tots els antics propietaris institucionals queden inclosos a la base de dades. Per contra, en el cas de persones individuals, només s’inclouen les que es consideren rellevants per diversos motius, fet pel qual molts personatges, degut al seu caire anònim, queden descartats.

A vegades, però, tenim veritables sorpreses, i aquest seria el cas recent de les tres obres localitzades al nostre fons amb l’ex-libris manuscrit del matemàtic i astrònom francès Louis Godin.

13902386am

Louis Godin (París, 1704 – Cadis, 1760) ha passat a ser especialment recordat per haver format part de l’expedició geodèsica que l’any 1736 va marxar al Perú -per encàrrec de l’Académie des Sciences, de la que ell formava part-, amb l’objectiu de mesurar un arc de meridià per tal de determinar la forma de la Terra. L’acompanyaven alguns dels savis més reputats de l’època, com els francesos Charles-Marie de la Condamine, Bouguer, Jussieu, Hugot, Morainville i Coplet, i els científics espanyols Jorge Juan i Antonio de Ulloa, com a representants de la monarquia del territori objecte d’estudi. Paral·lelament, un any abans, havia marxat una altra expedició –dirigida pel seu compatriota Pierre Louis Moreau de Mauperturis- cap a Laponia, amb l’objectiu de mesurar l’arc meridià que passava pel pol. La comparació dels resultats d’ambdues expedicions va permetre determinar que el diàmetre de la terra era major a l’equador que als pols, constatació que va convertint-se en tota una fita científica.

Malgrat que no tots els ex-libris localitzats estan datats, creiem que efectivament són anteriors a aquest viatge. D’altra banda, el que si que podem assegurar és la via per la qual aquestes obres de tan il·lustre propietari han arribat a la nostra biblioteca: totes tenen el segell “B.P.U. Registro de Gobierno”, i provenen del llegat de la Casa d’Osuna. A més, un dels volums -que conté dues obres relligades juntes-, presenta el super-libris daurat amb l’escut a la coberta de la mateixa família. Aquests indicis corroboren que les tres obres provenen d’un donatiu de la Biblioteca Nacional de España amb fons del què havia estat la biblioteca personal de la Casa d’Osuna. El fet que Louis Godin va acceptar el càrrec de president de l’Academia Naval de Cádiz quan va tornar a Europa el 1751, i s’hi va quedar fins la seva mort el 1760, ens fa pensar que la casa d’Osuna, amb la seva característica avidesa de buscar nous fons notables per la seva biblioteca, va adquirir la del francès després de la seva mort, o potser anys després.

Ens satisfà molt aconseguir identificar els antics propietaris dels llibres, especialment tenint en compte l’interès creixent que aquest tipus d’informació està prenent. A més, en aquest cas en concret, la recompensa ha estat doble, ja que hem transmès la nostra troballa als companys de la Universidad de Salamanca, que també tenien una obra que havia pertangut a Louis Godin. El llibre correspon a una obra sobre matemàtica, geometria i astronomia que de nou havia format part de la biblioteca privada de la Casa d’Osuna. Ja que en el seu exemplar només hi constava el cognom i la data “Godin 1731”, encara no havien aconseguit identificar-lo.

Imatge de la base d’Antics posseïdors del CRAI Biblioteca de Reserva de la UB

Godin

Imatge de la base d’Antiguos poseedores de la Biblioteca General Histórica de la Universidad de Salamanca

És un clar exemple que la comunicació entre biblioteques és enriquidora. Ara ja, a la base de dades d’aquesta universitat, consta l’entrada de Louis Godin de manera completa.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Bases de dades i repositoris i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El matemàtic i astrònom Louis Godin s’afegeix a la nostra base de dades d’Antics Posseïdors

Els comentaris estan tancats.