Nova incorporació a la base de dades d’Antics Posseïdors: l’Institut Maurín

Hem incorporat a la base de dades d’Antics Posseïdors del CRAI Biblioteca de Reserva una nova entitat: l’Institut Maurín. Biblioteca. Pensem que aquesta nova entrada bé es mereix un post, ja que és una bona mostra de la pluralitat de procedències del nostre fons. L’Institut Maurín, que rep el seu nom del dirigent marxista Joaquín Maurín, va ser creat sota l’empara del Partit Obrer d’Unificació Marxista durant la Guerra Civil Espanyola i tenia la seva seu al Palau de la Virreina de Barcelona. Sembla ser que l’Institut estava format per un gran centre de documentació política, una biblioteca pública i l’Editorial Marxista dirigida per Juan Andrade.

Existeix poca informació relativa a aquest institut, així que el amics de la Fundació Andreu Nin, en concret el seu secretari a Catalunya, Pello Erdociain, ens han ajudat en la nostra recerca facilitant-nos una mica més d’informació, que potser és del vostre interès:
“Juan Andrade reprochó a los jóvenes del POUM (Juventud Comunista Ibérica -JCI-) que, tras la victoria contra los golpistas en Barcelona, el 19 de julio d 1936, se habían incautado una serie de estupendos locales –el Teatro Principal, Hotel Falcón, Can Fuster, etc.- y se estaba actuando con una actitud de “nuevos ricos”. Esto fue contestado por los miembros de la JCI, quienes decidieron reafirmarse en su posición de “nuevos ricos”, planteando Wilebaldo Solano en el Comité Militar del POUM -cuya sede estaba en el Hotel Falcón- la toma del Palau de la Virreina, a fin de constituir en dicho espacio un gran centro cultural. En el Palau de la Virreina, una vez incautado, se instaló un gran centro de documentación política, además de la “Editorial Marxista”, del POUM, que dirigía Juan Andrade. Asimismo, se creó una gran biblioteca pública que, además de textos marxistas y editados por el POUM, destacaba por las obras que los poumistas se habían venido incautando en conventos y otros edificios, algunas de enorme valor artístico y literario, por cierto. Tras conocerse finalmente el paradero de Joaquín Maurín y una vez que se decidió convertir al Palau de la Virreina en un gran centro cultural proletario, se le dió el nombre de “Institut Maurín”.
Trobareu llibres procedents de la Biblioteca de l’Institut Maurín tant a la Biblioteca de Reserva com a la de Lletres i al Pavelló de la República i, com podreu comprovar, es tracta d’obres de temàtiques ben diverses: geografia, història, política, religió, etc.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Bases de dades i repositoris i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Nova incorporació a la base de dades d’Antics Posseïdors: l’Institut Maurín

1. Roser Insenser ha dit:

Sí com dieu “l’institut Maurín” mereix un post, m’ha estat molt útil per la catalogació d’un llibre nostre, gràcies!

2. blocdereserva ha dit:

Moltes gràcies, Roser, pel teu comentari! Per nosaltres també va ser tot un misteri aquesta procedència i vam concloure que pagava la pena compartir via el bloc la informació que havíem anat obtenint… Ens complau haver-te estat d’ajuda!

3. Fa anys vaig treballar a la Biblioteca Borja de Sant Cugat del Vallès, pertanyent a la Companyia de Jesús, i recordo que entre el seu fons també hi havia llibres procedents de l’Institut Maurin. Segurament provenien de lots de llibres confiscats després de la Guerra Civil i que van ser cedits als Jesuïtes.

La Biblioteca Borja, com a tal, va desaparèixer, però el seu fons, amb el mateix nom, està integrat dins la Fundació ESADE i mitjançant la biblioteca d’ESADE, forma part del sistema de biblioteques de la Universitat Ramon Llull.

La seva web és: https://www.esade.edu/biblioteca-borja/ca

• blocdereserva ha dit:

Bon dia, José,
      Si, recordem que precisament vam parlar amb tu via e-mail quan vam publicar l’entrada i ens vas comentar que part del fons havia anat a parar a la Biblioteca Borja. El que no vam saber detectar en aquell moment era quants llibres tenien localitzats… Saps si és una cerca que es pugui fer directament via OPAC? Hem tornat a intentar-ho i no ens en sortim… La veritat és que tot el tema de les procedències dels llibres ens apassiona, com ja deus saber! Al CRAI Biblioteca de Reserva per ara només n’hem identificat 17, però suposem que n’anirem trobant més a mida que anem avançant amb la catalogació… En funció de la quantitat d’obres identificades potser seria interessant fer una primera aproximació a les característiques de la col·lecció que es va crear, però caldria que el gruix fos prou consistent…

Els comentaris estan tancats.