Nova incorporació a la base de dades d’Antics Posseïdors: l’Institut Maurín

Hem incorporat a la base de dades d’Antics Posseïdors del CRAI Biblioteca de Reserva una nova entitat: l’Institut Maurín. Biblioteca. Pensem que aquesta nova entrada bé es mereix un post, ja que és una bona mostra de la pluralitat de procedències del nostre fons. L’Institut Maurín, que rep el seu nom del dirigent marxista Joaquín Maurín, va ser creat sota l’empara del Partit Obrer d’Unificació Marxista durant la Guerra Civil Espanyola i tenia la seva seu al Palau de la Virreina de Barcelona. Sembla ser que l’Institut estava format per un gran centre de documentació política, una biblioteca pública i l’Editorial Marxista dirigida per Juan Andrade.

Existeix poca informació relativa a aquest institut, així que el amics de la Fundació Andreu Nin, en concret el seu secretari a Catalunya, Pello Erdociain, ens han ajudat en la nostra recerca facilitant-nos una mica més d’informació, que potser és del vostre interès:
“Juan Andrade reprochó a los jóvenes del POUM (Juventud Comunista Ibérica -JCI-) que, tras la victoria contra los golpistas en Barcelona, el 19 de julio d 1936, se habían incautado una serie de estupendos locales –el Teatro Principal, Hotel Falcón, Can Fuster, etc.- y se estaba actuando con una actitud de “nuevos ricos”. Esto fue contestado por los miembros de la JCI, quienes decidieron reafirmarse en su posición de “nuevos ricos”, planteando Wilebaldo Solano en el Comité Militar del POUM -cuya sede estaba en el Hotel Falcón- la toma del Palau de la Virreina, a fin de constituir en dicho espacio un gran centro cultural. En el Palau de la Virreina, una vez incautado, se instaló un gran centro de documentación política, además de la “Editorial Marxista”, del POUM, que dirigía Juan Andrade. Asimismo, se creó una gran biblioteca pública que, además de textos marxistas y editados por el POUM, destacaba por las obras que los poumistas se habían venido incautando en conventos y otros edificios, algunas de enorme valor artístico y literario, por cierto. Tras conocerse finalmente el paradero de Joaquín Maurín y una vez que se decidió convertir al Palau de la Virreina en un gran centro cultural proletario, se le dió el nombre de “Institut Maurín”.
Trobareu llibres procedents de la Biblioteca de l’Institut Maurín tant a la Biblioteca de Reserva com a la de Lletres i al Pavelló de la República i, com podreu comprovar, es tracta d’obres de temàtiques ben diverses: geografia, història, política, religió, etc.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Bases de dades i repositoris i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.