Un itinerari de “Barcelona Lectora” visitarà el CRAI Biblioteca de Reserva

les revolucions del llibreEls propers dies 12 i 18 d’abril a les 18 h. tindrà lloc al CRAI Biblioteca de Reserva una de les visites de l’itinerari literari “Barcelona lectora” organitzat pel CCCB i Biblioteques de Barcelona, en concret el que porta per títol “Les revolucions del llibre” al qual us podeu inscriure a través del següent enllaç.

Els participants podran veure una quinzena de documents custodiats pel CRAI Biblioteca de Reserva que inclouen manuscrits, amb exemples de lletra carolina, lletra gòtica textual i lletra humanística, així com incunables i alguns dels primers llibres impresos.

Aquest itinerari estarà guiat per Albert Soler Llopart, Professor del Departament de filologia catalana de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona, i tal i com s’explica en el seu programa:

Les revolucions del llibre, la tercera sessió de Barcelona lectora, aborda el procés de la lectura a partir dels canvis en l’estructura i forma dels textos al llarg del temps.

A la Biblioteca de la Universitat de Barcelona veiem com la consolidació dels grans centres universitaris al segle XIII exigiren gestionar un creixent volum d’informació escrita i com d’aquesta necessitat van sorgir recursos visuals que modificaven l’organització del text: puntuació, títols, notes marginals, divisions i subdivisions del text, índexs de capítols, de matèries, esquemes o sumaris que trenquen amb la linealitat i possibiliten la fragmentació i jerarquització del text. Fins al segle XX, amb el naixement d’Internet, no tornarem a veure una revolució similar a l’anterior. I és que, a més, l’estructura del llibre universitari del segle XIII -amb els enllaços entre diferents parts dels textos i les referències a altres obres– és, de fet, un antecedent llunyà de l’hipertext”

Aquesta entrada s'ha publicat en General i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Un itinerari de “Barcelona Lectora” visitarà el CRAI Biblioteca de Reserva