Publicat un estudi sobre la Biblioteca de Santa Caterina de Barcelona

imatge_RipollEntre els fons bibliogràfics procedents dels convents de Barcelona custodiats al CRAI Biblioteca de Reserva destaca, pel nombre d’edicions i per la seva qualitat, el de la biblioteca del convent de Santa Caterina de Barcelona, dels dominicans. Els seus vint-i-dos mil volums, diuen les fonts, la convertien en la millor de la ciutat. Rere la seva riquesa i transformació en biblioteca pública es troba Tomàs Ripoll (1655-1747), mestre general dels dominicans. Des de Roma, on va viure quaranta-dos anys, vint-i-dos dels quals com a responsable màxim de l’orde, exercia el seu mecenatge comprant llibres per al convent barceloní, on va professar i de què va ser prior.

Marina Ruiz Fargas, bibliotecària del CRAI Biblioteca de Reserva, ha publicat recentment un treball sobre Ripoll i la biblioteca barcelonina amb el títol Aproximación a la biblioteca del convento de Santa Catalina de Barcelona y a su fundador, Tomàs Ripoll. L’estudi forma part del llibre La vida cotidiana y la sociabilidad de los dominicos, a cura de Rosa Maria Alabrús, professora de la Universitat Abat Oliba CEU i investigadora principal del projecte “La trayectoria del pensamiento de la orden de Predicadores en la época moderna”.

La primera part de l’aportació es dedica a traçar la biografia del dominicà, destacant-ne els aspectes relacionats amb la seva funció com a protector de la biblioteca, resumeix la funció del llibre en el si de l’orde de Sant Domènec i recull una sèrie de testimonis contemporanis o quasi contemporanis sobre la fama i la funció de la biblioteca de Santa Caterina a la ciutat de Barcelona. La segona part ofereix un estudi de la morfologia de les 114 edicions del segle XVI custodiades al CRAI Biblioteca de Reserva que duen a la portada una nota manuscrita de compra de Ripoll. Les estadístiques presenten una col·lecció fortament decantada cap al gènere històric, on els llibres de temàtica religiosa no hi destaquen, amb un domini clar de la impremta italiana, i en què els formats de gran tamany, els infoli, representen més de la meitat del total.

Tomàs Ripoll, conclou el treball, va aconseguir dotar Barcelona d’una gran biblioteca, pública i multidisciplinària, superior a la que l’únic establiment laic d’ensenyament superior de Catalunya, la Universitat de Cervera, podia oferir als seus lectors.

Aquesta entrada s'ha publicat en Publicacions i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Publicat un estudi sobre la Biblioteca de Santa Caterina de Barcelona

1. galderich ha dit:

Ostres, moltes gràcies per la informació. Milloraré l’apunt que li vaig dedicar a en Tomàs Ripoll i les seves exèquies a Santa Caterina! http://librorum.piscolabis.cat/2010/11/les-exequies-de-tomas-ripoll-un.html

2. Gaston ha dit:

M’encantarà llegir aquest estudi. Si el teniu a la reserva, m’hi passaré una estona.

3. blocdereserva ha dit:

Gaston, el llibre “La vida cotidiana y la sociabilidad de los dominicos” es troba disponible al CRAI Biblioteca de Reserva. Pots passar a llegir-lo quan vulguis i, si ho prefereixes, te’l pots endur en préstec.