Publicada la versió impresa de part del projecte BITECA, corresponent a les còpies manuscrites i impreses conservades a biblioteques i arxius valencians

philobiblonLa base de dades BITECA (Bibliografia de Textos Antics Catalans, Valencians i Balears), codirigida per les professores del Departament de Romàniques de la UB Gemma Avenoza i Lourdes Soriano i pel professor Vicenç Beltran, de la Università La Sapienza de Roma, és una de les quatre branques que integren el projecte PhiloBiblon, creat per Charles B. Faulhaber a l’empara de la University of California, a Berkeley.

Philobiblon acull també les bases de dades bibliogràfiques BETA (Bibliografía Española de Textos Antiguos), BIPA (Bibliografía de la Poesía Áurea) y BITAGAP (Bibliografia de Textos Antigos Galegos e Portugueses).

L’aparició de BITECA, Bibliografia de Textos Antics Catalans, Valencians i Balears : biblioteques i arxius valencians és fruit de l’acord entre la Universitat de Barcelona i la Universitat de València. L’edició, a càrrec de Publicacions de la Universitat de València, ha estat patrocinada per l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

P-1-6-26L’objectiu principal de BITECA és l’aplegament d’informació sobre els manuscrits i els impresos que contenen textos de caràcter literari en llengua catalana produïts no més enllà del 1516. Tanmateix, BITECA descriu, igualment, els textos de caire jurídic, administratiu, científic o popular, així com les traduccions que, bé han estat objecte tradicionalment d’estudis filològics, bé es considera que van servir d’inspiració als escriptors medievals per a la redacció de les seves obres.

La major part de les descripcions, que neixen amb la vocació de ser acurades i completes, s’ha efectuat amb l’exemplar a la mà, i actualment són poques les biblioteques que resten per visitar.

Més enllà de ser una simple bibliografia, BITECA estimula la creació d’un conjunt de projectes en l’àmbit de la codicologia i de la bibliologia en general, afavorint que al seu voltant treballin investigadors procedents de diversos camps de la filologia i fins i tot de la biblioteconomia.

La col·lecció de manuscrits, incunables i impresos del segle XVI del CRAI Biblioteca de Reserva és present a BITECA. Vegeu, a tall d’exemple, la descripció de la còpia manuscrita escrita a Ripoll el 1475 de la Regla de Sant Benet (Ms. 1420) i la descripció de l’edició incunable del Llibre dels àngels, de Francesc Eiximenis, impresa a Barcelona per Joan Rosembach el 1494 (Inc 486).

Aquesta entrada s'ha publicat en Bases de dades i repositoris, Impresos, Novetats bibliogràfiques, Publicacions dels usuaris del CRAI Biblioteca de Reserva i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.