S’inaugura l’exposició 6 enquadernacions d’incunables al CRAI Biblioteca de Reserva

Amb motiu del curs Identificació i descripció d’enquadernacions antigues (s. XV-XIX), que es va portar a terme al CRAI Biblioteca de Reserva el mes de febrer d’aquest any, a càrrec d’Antonio Carpallo Bautista, director del projecte Bibliopegia i professor de la Facultad de Ciencias de la Documentación de la Universidad Complutense de Madrid, volem presentar una petita mostra de sis enquadernacions d’incunables que el mateix investigador va identificar i descriure.

finale_con_scritta in basso

La majoria d’enquadernacions del fons del CRAI Biblioteca de Reserva és de pergamí, encara que una petita part de llibres en llueix d’artístiques, tant sobre pell com sobre pergamí. Pel que fa als incunables, dels 981 exemplars fins ara recollits, més d’una seixantena mostra relligadures artístiques i els estils més representats són el mudèjar, el gòtic i el renaixentista.

La col·lecció d’incunables del CRAI Biblioteca de Reserva és una de les més importants de l’estat. És la primera en nombre d’edicions i d’exemplars de les universitats espanyoles i la tercera després de la Biblioteca Nacional de España i de la Biblioteca Colombina de Sevilla. Compta amb unes 800 edicions i 981 exemplars. La gran quantitat de duplicats es deu al fet que va ser a la Universitat on es van aplegar, arran de les lleis desamortitzadores del segle XIX, les nombroses biblioteques conventuals de Barcelona, que sovint custodiaven les mateixes edicions.

Dues de les enquadernacions que es presenten, corresponents als incunables 179.3 i 349, en, respectivament, estil mudèjar-renaixentista i plateresc, en molt mal estat de conservació, són candidates per ser apadrinades en el marc del projecte del CRAI “Apadrina un document”. L’objectiu de la iniciativa, endegada a finals de l’any passat, és recollir aportacions, tant particulars com institucionals, per tal de poder restaurar obres del fons antic del CRAI l’estat de conservació de les quals posa en perill la seva perdurabilitat.

07 Inc 179.3
Coberta anterior
Vincent de Beauvais. Speculum historiale. Venècia : Hermann Lichtenstein, 5 setembre 1494

07 Inc 117
Coberta posterior
Mancinelli, Antonio.
Scribendi orandique modus. Venècia : Simon Bevilaqua, 10 juliol 1493

La mostra podrà ser visitada a la sala de lectura del CRAI Biblioteca de Reserva del 28 d’abril fins al 30 de maig, de dilluns a divendres, des de les 9 h. del matí fins a les 20 h. del vespre.

També podeu entrar a l’ exposició virtual.

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Exposicions virtuals, Incunables i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.