Localitzada una marca de foc fins ara desconeguda

UB-12102 mf

La marca es va descobrir al tall superior de l’exemplar amb topogràfic 07 M-4300bis1, durant la seva descripció. Es tracta d’una edició de les Quatro quaresmas continuas reducidas a una, del carmelità descalç José de Jesús, impresa a Barcelona per Rafael Figueró el 1706.

És formada per les inicials “S” i “F”, que indiquen, amb tota probabilitat, “San Francisco”. En efecte, la pertinença del volum a un convent dels framenors es veu reforçada per la presència, a la portada, de la nota d’ús manuscrita “Ad simplicem usum fr[atr]is Andreae Montserrat Ord[ini]s Minorum de Observ[anti]a”, i de l’exlibris “De la libreria de S[an] Francisco de Assis”. Tot i això, no s’ha pogut determinar el nom del convent d’origen. No sembla probable, però, que la còpia hagués pertangut a la biblioteca dels franciscans barcelonins, atès que la consulta dels catàlegs manuscrits de la seva biblioteca no ha estat concloent.

La marca es troba descrita amb detall i il·lustrada amb imatges a la base de dades mexicana Catálogo Colectivo de Marcas de Fuego, que considera la hipòtesi d’un origen italià.

Catálogo Colectivo de Marcas de Fuego

El projecte va néixer de la col·laboració entre la Biblioteca Franciscana de la Universidad de las Américas Puebla y de la Provincia Franciscana del Santo Evangelio de México i la Biblioteca Histórica José María Lafragua de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, i actualment 17 institucions hi participen, entre les quals el CRAI Biblioteca de Reserva. Considerada una eina de primera mà per a l’estudi de les marques de foc, des del 2011 forma part de la llista de recursos sobre procedències compilada pel CERL i, el juny del 2014 comptava amb unes significatives 353 entrades.

Les marques de foc van constituir una forma singular d’identificació de les col·leccions pertanyents a biblioteques religioses  i d’alguns particulars a la Nova Espanya. La pràctica, adoptada el segle XVII, i en ús fins a la primera meitat del segle XIX, consisteix en l’aplicació d’un ferro roent al tall dels llibres, que deixa un senyal carbonitzat d’una determinada forma, ja sigui epigràfica o figurativa.

Fora d’Amèrica, a Europa n’existeixen testimonis a Sardenya i a Barcelona, concretament a la biblioteca del convent de Santa Caterina, dels dominicans, els llibres de la qual custodia el CRAI Biblioteca de Reserva i mostren, en la seva pràctica totalitat, una marca de foc al tall inferior i, en ocasions, també al superior. Les dues tipologies de la marca, la roda de coltells, instrument de martiri de Santa Caterina d’Alexandria, i una combinació d’aquesta amb l’escut dels dominicans, són descrites igualment al Catálogo Colectivo de Marcas de Fuego.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Bases de dades i repositoris i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.