Nova publicació: Jornades Llibre antic. Llibre antic: memòria del passat

portadaEl Centre de Lectura de Reus acaba de publicar les ponències que es van presentar a les “Jornades Llibre antic. El llibre antic: memòria del passat” que es van celebrar al mateix centre entre el 8 i 16 d’abril del 2015.

Les Jornades foren coordinades pel professors Josep Fàbregas de la Universitat Rovira i Virgili i per Montserrat Anciola, cap del Centre de lectura de Reus.

Tal com diu a la presentació Montserrat Anciola, els objectius de les jornades anaven dirigits a conèixer l’evolució del llibre antic al llarg de l’època moderna; destacar la importància d’aquests com a font d’informació historiogràfica, identificar els principals centres d’estampació arreu del continent, valorar la influència del llibre en l’evolució del pensament i de l’educació de cada època, analitzar el contingut d’algunes de les publicacions més emblemàtiques i conèixer els antecedents de la literatura infantil i la seva aplicació al món dels infants.

Les 8 ponències incloses a la publicació són les següents:

• La impremta a l’inici del segle XIX. Canvi de règim, canvi de registre. Montserrat Comas i Güell.
  • La gestió del llibre antic a la Biblioteca de Catalunya. Núria Altarriba Vigatà
  • La base de dades de marques d’impressors del CRAI Biblioteca de Reserva de la Universitat de Barcelona. Neus Verger
  • Els primers llibres infantils a Catalunya. Cristina Garreta Girona.
  • El llibre de les Consitutcions y altres drets de Catalunya… (Barcelona, 1704). Antoni Jordà Fernàndez
  • Incunables: art, tècnica i cultura. Catalunya. M. Rosa Molas Capdevila
  • Novel·la cavalleresca i historiografia clàssica del Renaixement. Alejandro Coroleu i Lletget
  • El libre antic com a font historiogràfica. Josep Fàbregas Roig.

Destaquem aquesta publicació ja que la tercera ponència presentada ve de la mà de Neus Verger, del CRAI Biblioteca de Reserva. La temàtica presentada fou la base de dades de Marques d’impressors de la mateixa biblioteca, creada al 1998 i mantinguda i augmentada ininterrompudament des de llavors, a partir dels llibres impresos que es cataloguen. Com sabeu la base de dades enllaça directament amb el catàleg en línia de la UB, essent possible recuperar totes les obres d’un impressor determinat. La base de dades ofereix una cerca molt més acurada que el catàleg, ja que, apart de poder cercar a partir del nom d’impressor, podem fer altres cerques a partir de les ciutats, els països i els termes descriptius de les marques utilitzades pels impressors. De cada registre d’impressor, se’n presenten les dades biogràfiques així com una descripció i una imatge de les marques utilitzades.

Donat l’ampli marc cronològic i geogràfic de la base de dades i la inclusió de l’estudi de les marques dels impressors, aquesta s’ha convertit en un referent molt rellevant en el camp de llibre antic. En aquest sentit, tots els registres d’impressors han estat incorporats al Thesaurus del CERL amb la visualització de les imatges i enllaç directe cap a la base de dades.

Aquesta entrada s'ha publicat en Congressos, Conferències i Jornades, Publicacions i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.