ApqUgReBJHSH65SWIK_0Q3gfD8EGBPT81taCt-U2_GzT

El proppassat 15 de març es va celebrar a Salamanca una jornada organitzada per la xarxa de biblioteques universitàries espanyoles REBIUN i el Consortium of European Research Libraries (CERL), amb el títol A coordinated approach to recording and searching provenance records and images: moving forward. Part 2. / Investigación coordinada sobre Procedencias. Hacia el futuro. Parte 2.

L’aportació de Marina Ruiz Fargas, bibliotecària del CRAI Biblioteca de Reserva, es va centrar, per una banda, en una ràpida visió sobre els orígens de la col·lecció i les característiques de la seva nòmina d’antics posseïdors i, per una altra, en una descripció del sistema de treball que, en el camp de les procedències, porta a terme la biblioteca.

Des dels inicis de la catalogació automatitzada fins a l’actualitat, el CRAI Biblioteca de Reserva ha tingut una cura especial envers aquest aspecte del llibre antic, actitud que culmina, el 2009, amb la decisió de redactar registres d’autoritats dels antics posseïdors i amb la inauguració de la base de dades Antics posseïdors.

Al llarg de les últimes tres dècades les procedències han anat adquirint cada cop més presència en l’àmbit dels catàlegs. Ara es tracta, però, de fer un pas més i construir entorns cooperatius en què aquestes valuoses dades es puguin compartir, difondre i explotar. Aquest ha estat el tema principal de la jornada que acaba de tenir lloc a Salamanca, segona part de la celebrada fa vora d’un any al Warburg Institute de Londres.

Conference Poster - Salamanca v7

En aquest sentit, Material Evidence in Incunabula (MEI), a l’empara del CERL, és un projecte capdavanter. Liderat per Cristina Dondi, secretària del CERL i investigadora de la University of Oxford, té com a principal objectiu la descripció i visualització del moviment dels llibres incunables des del moment i lloc en què van ser impresos fins a l’actualitat, i es basa en la inclusió d’informació de qualitat relativa a procedències per part de biblioteques europees i dels Estats Units.

De l’estat espanyol, només hi participen actualment la Real Biblioteca i el CRAI Biblioteca de Reserva. A banda d’això, la nostra biblioteca té abocats els seus registres d’autoritats d’impressors i antics posseïdors a l’important recurs CERL Thesaurus des del 2013, col·laboració que a Espanya també duen a terme les biblioteques de la Universidad Complutense de Madrid i de la Universidad de Salamanca.

L’aportació del CRAI Biblioteca de Reserva va suscitar l’immediat interès de molts dels assistents a la jornada, un motiu de satisfacció per als bibliotecaris que treballem en la delicada i lenta, a la vegada que fascinant, tasca de recuperació de qui en el passat va posseir els nostres llibres.

Podeu veure el text i la presentació de Los antiguos poseedores del CRAI Biblioteca de Reserva (Universidad de Barcelona) y su base de datos al Dipòsit Digital de la UB.

Així mateix, us oferim l’enllaç a totes les presentacions en Power Point dels participants a la Jornada.

Aquesta entrada ha esta publicada en Antics posseïdors, Bases de dades i repositoris, Congressos, Conferències i Jornades. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a El CRAI Biblioteca de Reserva participa a Salamanca en un seminari REBIUN-CERL sobre l’estudi coordinat de procedències

1. Retroenllaç: Participació del CRAI Biblioteca de Reserva a una jornada sobre ex-libris i col·leccionisme | Blog de Reserva