Participació del CRAI Biblioteca de Reserva a una jornada sobre ex-libris i col·leccionisme

ExposicioExLibrisEl proppassat 8 de juny el CRAI Biblioteca de Reserva va participar en una jornada sobre ex-libris i col·leccionisme celebrada a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació. Organitzada pel projecte Historia de la Publicidad del Libro en España, Exemplar. Grup d’Estudis del Patrimoni Bibliogràfic i Documental i el màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials, el seu punt de partida ha estat la donació a la Facultat, per part de Mercè Cardona, bibliotecària, antiga alumna de l’Escola de Bibliotecàries, de la seva col·lecció d’ex-libris amb la finalitat del seu ús per a la docència.

JornadaExlibris

La jornada es va obrir amb la salutació del degà de la Facultat, Ernest Abadal, i una introducció a la col·lecció de Cardona per part de Nora Vela, que durant molt anys va ser professora de la mateixa Facultat. A continuació, Pedro Rueda Ramírez va centrar la seva intervenció en la importància de les marques de propietat, tot il·lustrant-les amb una sèrie d’exemples, per acabar parlant de la possibilitat d’unir esforços en aquest camp no només entre biblioteques sinó entre aquestes i el món del col·leccionisme.

Miquel Bohigas, per la seva part, va presentar una bona colla d’exlibris creats per ell des de mitjans dels anys vuitanta fins a l’actualitat, i va posar de manifest, principalment, els múltiples impulsos que es troben darrere de cada una d’aquestes manifestacions artístiques. Així, poden evocar el nom del propietari, o bé una seva afició, passió, episodi viscut o professió, i fins i tot no tenir-hi cap relació aparent i constituir, simplement, una imatge que ha agradat al seu creador.

La segona part de la jornada es va dedicar a les col·leccions institucionals. Roser Pintó, cap de la Unitat Gràfica de la Biblioteca de Catalunya va fer un recorregut pel ric i divers fons d’exlibris que custodia la biblioteca, que aplega, aproximadament, 40.000 unitats i que procedeix bé de donacions bé de compres.

El CRAI Biblioteca de Reserva va participar-hi amb una intervenció sobre com treballa les procedències i sobre la base de dades Antics posseïdors, tot mostrant diversos exemples i destacant la importància d’aquesta tasca, tant per al coneixement del fons bibliogràfic com per a la seva difusió.

Si hi esteu interessats, podeu consultar el text de l’aportació, així com la presentació al Dipòsit Digital de la UB.

També podeu llegir els apunts sobre antics posseïdors del nostre bloc. Per a una explicació tècnica sobre les mecàniques de treball en aquest camp, us recomanem el que es va escriure recentment amb motiu de la participació del CRAI Biblioteca de Reserva a un seminari REBIUN-CERL sobre l’estudi coordinat de procedències.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Congressos, Conferències i Jornades i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.