És motiu de gran satisfacció veure com els llibres del CRAI Biblioteca de Reserva donen fruit en treballs d’investigació. Avui volem donar a conèixer la recent tesi del professor d’història moderna de la UB Diego Sola basada en la consulta d’una obra del segle XVI de la nostra biblioteca. Us convidem a llegir el post que el mateix autor ha redactat per a la seva publicació al nostre bloc. Moltes gràcies i felicitats, Diego!

Sota el títol Historia de las cosas más notables, ritos y costumbres del Gran Reino de la China, el frare agustí Juan González de Mendoza (1545-1618) va elaborar una de les obres més importants sobre cultura i civilització xinesa de l’Europa del Renaixement i, sens dubte, la de major èxit editorial del seu temps. La base de dades TDX: Tesis Doctorals en Xarxa, ofereix la tesi doctoral de Diego Sola, professor d’Història Moderna de la Facultat de Geografia i Història de la nostra universitat, un estudi aprofundit sobre la Historia del Gran Reino de la China i el seu autor.

La primera edició de l’obra que ens ocupa fou publicada a Roma l’estiu de 1585. També el mateix any, es feu una altra edició a València, la primera editada a la península Ibèrica. González de Mendoza, però, no va considerar acabada la seva obra fins el 1586, quan va publicar a Madrid la versió definitiva del llibre. El CRAI Biblioteca de Reserva de la Universitat de Barcelona conserva un exemplar de cada una d’aquestes dues darreres edicions i també la primera edició traduïda a l’italià (Roma, 1586).

portada

Exemplar de l’edició definitiva de la Historia del Gran Reino (Madrid, 1586), conservat al CRAI. Com indica la roda de l’ex-libris del marge dret, el volum fou propietat del convent dominic de Santa Caterina de Barcelona.

L’any 1580 Juan González de Mendoza, nascut a Castella però missioner al virregnat de la Nova Espanya, va rebre l’encàrrec de Felip II d’organitzar una ambaixada a l’emperador de la Xina, Wanli. El religiós agustí va ser comissionat per a la compra dels regals al sobirà xinès i, així, l’autor de la Historia del Gran Reino va començar a informar-se sobre la realitat de la Xina governada per la dinastia Ming. L’ambaixada finalment no es va dur a terme, però l’agustí va emprar tot els coneixements i fonts d’informació adquirides per publicar un llibre que, només cinc anys després de la seva aparició, ja comptava amb trenta edicions i havia estat traduït a l’italià, el francès, l’anglès o l’alemany. Va ser el llibre sobre Xina més editat i traduït de l’època moderna.

La tesi recupera una pàgina força oblidada de la història de la literatura de viatges: tot i que fins al segle XIX coneixem fins a cinquanta-set edicions impreses del llibre, fins avui sabem molt poc sobre com González de Mendoza va preparar la seva Historia, com va utilitzar i dialogar amb les fonts, quins materials va utilitzar exactament –tenint en compte que el religiós mai no va ser a la Xina ni a cap altre lloc d’Àsia– o quina intencionalitat hi havia, en el context polític de l’època, darrere de la publicació del llibre. És per això que la recerca s’ha centrat en la reconstrucció biogràfica i intel·lectual del seu autor i del procés d’elaboració de la Historia del Gran Reino de la China, amb l’objectiu d’analitzar el rol de González de Mendoza i el seu treball com a mediador cultural entre els mons europeu i asiàtic.

Podeu consultar la tesi La formación de un paradigma de Oriente en la Europa moderna: la “Historia del Gran Reino de la China” de Juan González de Mendoza, en aquest enllaç.

chinamendoza-mapa-jpeg

Mapa que recull el món xinès i asiàtic reflectit a la Historia del Gran Reino. Mapa d’elaboració pròpia (D. Sola).

Aquesta entrada s'ha publicat en Bases de dades i repositoris, Impresos, Publicacions dels usuaris del CRAI Biblioteca de Reserva i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Un pioner llibre del segle XVI sobre civilització xinesa entre els llibres del CRAI Biblioteca de Reserva, objecte d’una tesi ja disponible a text complet.

1. josé luis ha dit:

Un libro muy interesante, muy poco conocido. gracias

2. Retroenllaç: Noves pàgines web del fons del CRAI Biblioteca de Reserva | Blog de Reserva