En el 75è aniversari de la mort d’Eduard Toda

Coincidint amb el 75è aniversari de la mort d’Eduard Toda (1855-1941), el passat mes de desembre va veure la llum l’article que li va dedicar Assumpció Estivill, bibliotecària i investigadora, sota el suggestiu títol “Eduard Toda, de bibliòfil i mecenes de biblioteques a mestre de bugada de papers”, a l’últim número de l’any passat de la revista BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació.

Al catàleg del CRAI de la UB podreu trobar una trentena d’obres d’aquest polifacètic reusenc que és recordat per les seves més que diverses vocacions: va ser diplomàtic, egiptòleg, escriptor, historiador i bibliòfil, entre d’altres activitats. L’article d’Estivill aprofundeix precisament en la passió pels llibres de Toda i en el seu paper de mecenes, així com la relació que va establir amb l’Escola de Bibliotecàries, dos temes que, com podeu suposar, ens interessen especialment.

Si després de llegir l’article se us obre la curiositat sobre aquest personatge, us recordem que Eduard Toda forma part de la nostra Base de dades d’Antics Posseïdors i fins el dia d’avui s’han localitzat 7 exemplars que havien estat de la seva propietat al nostre fons. Es tracta de dos manuscrits dels segles XVI-XVIII –un llibre de precs maronita i l’obra Kitāb al-Iklīl i cinc impresos, entre els que destacaria la gramàtica de llengua persa The Persian interpreter : in three parts, a grammar of the persian language, persian extracts in prose and verse, a vocabulary persian and english on apareix el seu ex-libris manuscrit a portada, juntament amb el lloc i la data, molt probablement, de la seva adquisició.

10312274ap

Una segona marca de propietat que tenim recollida és la que apareix a l’obra de Manuel Risco Iglesia de Leon y monasterios antiguos y modernos de la misma ciudad, un curiós ex-libris que indica que pertanyia a la biblioteca personal que Toda va reunir al castell d’Escornalbou, una biblioteca que, segons indica Estivill, va acabar desvetllant l’admiració dels seus coetanis.

10312274bm

Us recomanem fermament l’article: un agradable viatge al passat que ens permet submergir-nos en la vida d’un bibliòfil i mecenes ben peculiar.

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Impresos, Manuscrits, Publicacions i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.