Nous gravats afegits a la Col·lecció de Gravats del CRAI Biblioteca de Reserva (Universitat de Barcelona) de la Memòria Digital de Catalunya

Durant aquests darrers mesos s’han catalogat 100 gravats en làmines soltes pertanyents a la col·lecció del CRAI Biblioteca de Reserva, integrada per més de 8.000 gravats datats des del segle XVI fins al segle XIX.

Les seves imatges ja queden integrades a la Col·lecció de Gravats de la Biblioteca de Reserva (Universitat de Barcelona) de la Memòria Digital de Catalunya (MDC), on amb aquesta nova incorporació es compten més de 6000 gravats. Cada imatge va acompanyada d’una fitxa descriptiva que conté l’enllaç permanent al registre del gravat en el catàleg del CRAI UB.

Bona part d’aquests gravats catalogats darrerament són litografies, tècnica artística que apareix a Europa en els darrers anys del segle XVIII, en un espai presidit fins aleshores per la xilografia i la calcografia. En aquestes làmines hi són representats un bon nombre dels gravadors i dibuixants que treballaren a l’estat espanyol durant el segle XIX, on es va difondre aquesta nova tècnica a partir de 1815. També s’han catalogat algunes calcografies amb aiguafort o burí.

Contemplarem el treball de figures destacades com Federico de Madrazo y Kuntz, pintor de cambra de la reina Isabel I i director del Museu del Prado, Bonaventura Planella i Couxello, professor i director de l’Escola de Llotja a Barcelona, Francesc Xavier Parcerisa i Boada, pintor i litògraf català que va il·lustrar l’obra Recuerdos de España, Rafael Esteve i Vilella, gravador de cambra de Carles IV i Ferran VII, Alejandro Blanco y Asensio que treballà per José de Madrazo en el Real Establecimiento Litográfico i fou nomenat membre de mèrit de l’Academia de San Fernando el 1829, o també Florentin Decraene, pintor i litògraf d’origen belga que s’establí a Madrid, entre d’altres.

El gènere més abundant d’aquests gravats és el retrat, però també hi trobem escenes històriques, mitològiques, al·legòriques o hagiogràfiques, i també representacions de monuments artístics.

Amb aquesta darrera càrrega, són ja 1627 els gravats de la nostra col·lecció que podreu consultar a la MDC. Esperem seguir treballant en aquesta línia, amb la intenció de descriure i donar a conèixer totalment aquest notable fons, una mostra de l’art del gravat a Europa al llarg de quatre segles.

Aquesta entrada s'ha publicat en Gravat i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.