Tornar als remeis de sempre, de fra Valentí Serra de Manresa

Avui volem agrair a fra Valentí Serra de Manresa la donació que ens ha fet d’un exemplar del Calendari tradicional, agrari i astronòmic arranjat al meridià de Barcelona de l’any 2017 i de dos exemplars del seu darrer llibre Tornar als remeis de sempre: pocions, ungüents i herbes medicinals, una obra on recull antigues receptes pròpies de la tradició remeiera dels frares caputxins que ha “espigolat en pàgines d’antics manuscrits i, també, en les anotacions de framenors caputxins”.

Efectivament, per a la realització d’aquesta obra, l’historiador i arxiver fra Valentí Serra de Manresa ha consultat part del nostre fons, no endebades assenyala que “avui dia els principals manuscrits de matèria mèdica caputxina es conserven a la Biblioteca Universitària de Barcelona”. En aquest sentit, us recordem que tot i que una part important del nostre fons de manuscrits encara no es troba accessible en línia, teniu al vostre abast diverses vies per aproximar-vos a aquest tipus de documents, que trobareu descrites a la pàgina web dedicada als nostres manuscrits. I si preciseu d’una atenció més personalitzada, no dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres, ja que al fons de manuscrits podreu localitzar informació inèdita sobre temes ben diversos i que pot ser l’origen de les vostres recerques.

Bona mostra de l’interès d’aquest fons és precisament el llibre del que us parlem avui, Tornar als remeis de sempre: pocions, ungüents i herbes medicinals, on l’autor passa revista als remeis per curar tota classe de tos, dolors reumàtics, morenes, cremades, etc., així com a les propietats medicinals de plantes com la murtra, el porro, el safrà o la sajolida.

Si teniu curiositat per aquest tema, escolteu l’entrevista que van fer a fra Valentí de Manresa al programa Mans, de Catalunya Ràdio i sempre podeu afegir aquest llibret a la vostra llista per Sant Jordi!

By Simater – Treball propi, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=39950434

Aquesta entrada s'ha publicat en Impresos, Publicacions dels usuaris del CRAI Biblioteca de Reserva i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.