Noves pàgines web del fons del CRAI Biblioteca de Reserva

Els fons de la nostra biblioteca són els seus grans protagonistes i és la nostra missió descriure’ls, custodiar-los i difondre’ls. Avui us presentem el nou format de les pàgines de les diferents tipologies del fons del CRAI Biblioteca de Reserva per donar més èmfasi a la seva naturalesa i rellevància. Totes elles es troben dins el primer apartat de Fons i col·leccions:

fons-reserva

Manuscrits             Incunables             Impresos             Gravats                 Pergamins

Després de fer un estudi de les necessitats i expectatives dels usuaris, hem dissenyat una estructura bàsica per totes les tipologies per tal de mantenir una coherència i major claredat.

Hi trobareu tres blocs diferenciats: el primer inclou els manuscrits, incunables i impresos i presenta una estructura força similar. Els dos últims blocs, gravats i pergamins, en ser uns fons menys estudiats, ofereixen un contingut més esquemàtic.

Així, en primer lloc, es dóna una petita explicació sobre la naturalesa de la col·lecció, com ara el seu volum, el perfil geogràfic i cronològic, les peces més rellevants i altres trets que poden definir-la.

En segon lloc hi ha un apartat dedicat als catàlegs, tant els que són en línia, com els manuals, ja sigui impresos o manuscrits.

En el cas dels manuscrits, després dels catàlegs, se’n presenten quatre grups. Els hem definit com a Manuscrits de temàtiques especials i pensem que mereixen ser destacats separadament. De moment hi ha aquestes subcol·leccions: Manuscrits sobre la Guerra de Successió, Manuscrits en àrab i llengües orientals, Catàlegs manuscrits de biblioteques de convents i Manuscrits hebreus i llengua hebrea. La intenció és anar presentant altres conjunts a mesura que es prossegueixi amb la catalogació de manuscrits.

icones fons-manuscrits-especials

Un altre apartat recull els repertoris i bibliografia de cada tipus de material citats al catàleg. En el cas dels impresos és un enllaç a tota la bibliografia de fons antic elaborada durant la tasca de catalogació.

Aquestes noves pàgines volen donar un relleu especial als recursos que donen vida i difusió a les col·leccions des de diferents angles.

Així, en el primer bloc, es presenten les dues bases de dades creades i mantingudes al CRAI Biblioteca de Reserva, Marques d’impressors i Antics posseïdors. Aquesta darrera la trobem en les tres col·leccions, ja que totes tres la nodreixen, i la de Marques d’impressors, a les pàgines d’incunables i impresos ja que la seva naturalesa és exclusiva del material imprès.

icones fons-reserva-bases

Seguint amb aquest bloc, es presenta l’enllaç al BiPaDi (Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona), que conté la versió digital dels documents a text complet de les col·leccions de les tres tipologies, manuscrits, incunables i impresos. Les dues primeres amb una col·lecció pròpia i pel que fa als impresos, hi ha nombroses col·leccions temàtiques que els representen.

banner BiPaDi

També s’esmenten les col·leccions a la Memòria Digital de Catalunya. Pel que fa als impresos, la del Fons Grewe de gastronomia i alimentació i la del Material Cartogràfic antic i pel que fa als gravats la col·lecció Gravats de la Biblioteca de Reserva (Universitat de Barcelona).

banner gravats MDC

Segueixen les exposicions virtuals de cada tipologia i l’enllaç a les entrades del bloc de Reserva que en tracten.

Logotip del blog de reserva

Finalment es fa referència al Projecte Apadrina un document i per últim, en el cas dels incunables i impresos, a la participació en projectes externs.

banner Apadrina

El sumari al principi de cada pàgina ajuda a fer-se una idea del contingut de cadascuna d’elles i a la seva navegació.

Totes les pàgines queden traduïdes al castellà i a l’anglès.

Esperem que us siguin útils i com sabeu, si teniu comentaris per millorar la nostra tasca, no dubteu en expressar-los!

Aquesta entrada ha esta publicada en Gravat, Impresos, Incunables, Manuscrits. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.