Apostant per la col·laboració i la millora docent

El passat 1 de juny, el CRAI Biblioteca de Reserva va participar a les I Jornadas de Gestión del Patrimonio Bibliográfico, organitzades pel Grup de Treball de Patrimoni Bibliogràfic de REBIUN i la Universidad de Castilla-La Mancha, i que van tenir lloc a Toledo.

La comunicació presentada -que portava per títol “Promotion and outreach”, con qué fines? La gestión de fondos patrimoniales en bibliotecas universitarias- tenia l’objectiu d’analitzar les tendències més actuals en la integració dels fons patrimonials en la docència dins el marc de les biblioteques universitàries. En els darrers anys, aquest ha estat un tema que ha anat prenent protagonisme dins l’àmbit anglosaxó i existeix una gran quantitat d’exemples amb enfocaments pràctics que cerquen atraure els estudiants –i els professors!- en l’ús de les col·leccions especials dipositades a les biblioteques universitàries de Gran Bretanya i els Estats Units.

Però més enllà de la reivindicació d’aquestes col·leccions patrimonials com a aspecte diferencial i com a valor afegit de les universitats –entre elles la nostra-, hem de treballar per aprofitar les oportunitats que tots aquests fons ofereixen, tant a nivell de docència com de recerca. En aquest sentit, considerem que la integració d’aquest tipus de material en la formació curricular és una oportunitat que no es pot deixar escapar, ja que permet millorar notablement la docència, així com facilitar que els estudiants es familiaritzin des d’un bon començament amb un tipus de fonts històriques que hauran d’utilitzar repetidament al llarg de tota la seva trajectòria investigadora i/o professional.

Amb aquest objectiu, el CRAI Biblioteca de Reserva ens posem al servei d’estudiants, professors i investigadors amb l’objectiu d’estendre el coneixement dels nostres fons, integrar-los en la formació dels nostres universitaris i intentar que aquest sigui el punt de partida per a generar nou coneixement. I és precisament en aquesta línia que, en els darrers mesos, hem impulsat una nova via de sessions de formació -que s’afegeix a les sessions més generalistes habituals amb el nostre fons- i que pretén aproximar-se a les necessitats concretes dels docents i dels seus grups d’estudiants. Així hem realitzat, entre d’altres, una classe sobre fons específics d’història d’Amèrica per a alumnes de doctorat, una classe centrada en un imprès francès concret i –per ara- únic repertoriat al món, o tres classes sobre fonts històriques presents al nostre fons d’interès per als arqueòlegs.

Tot i que aquestes classes han estat organitzades conjuntament amb professors de la Universitat de Barcelona, els fons patrimonials de la nostra biblioteca estan oberts a tots els estudiants, professors, investigadors, sigui quina sigui la seva pertinença. Us animem a contactar amb nosaltres si desitgeu organitzar alguna sessió personalitzada que s’ajusti a les necessitats de la vostra assignatura o als interessos dels vostres alumnes.

Aquesta entrada ha esta publicada en Congressos, Conferències i Jornades. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a Apostant per la col·laboració i la millora docent

1. Anònim ha dit:

Muchas gracias por citarnos, Vuestro trabajo y el fondo que disponemos es una maravilla
    saludos

2. blocdereserva ha dit:

Gracias, aqui estamos, para ayudar a la comunidad docente e investigadora