Participació del CRAI Biblioteca de Reserva en l’exposició “Imatges per creure. Catòlics i protestants a Europa i Barcelona, segles XVI-XVIII”

En una Europa sacsejada per les guerres de religió i les rivalitats d’índole confessional, catòlics i protestants van esdevenir dues cultures religioses que semblaven pràcticament irreconciliables, i la irrupció de la impremta va facilitar la ràpida propagació tant de les tesis protestants com de les de la reacció catòlica. Barcelona es féu ressò dels canvis religiosos i artístics del moment, i s’adaptà a les iniciatives que altres ciutats iniciaren. Així, la ciutat també va ser deutora de la cultura gràfica imperant; les estampes foranes transmetien la doctrina, alhora que inspiraven als pintors i escultors locals.

Dins aquest marc polèmic, el Museu d’Història de Barcelona ha presentat l’exposició Imatges per creure. Catòlics i protestants a Europa i Barcelona, segles XVI-XVIII plantejada a partir d’un conjunt de 150 gravats de la col·lecció Gelonch Viladegut que dialoguen amb un centenar de peces provinents de destacats museus i biblioteques europees i que posen de manifest les reformes religioses en la cultura i la consciència populars.

L’exposició ha estat organitzada pel Museu d’Història de Barcelona (MUHBA), comissariada per Antoni Gelonch i amb l’assessorament de Cristina Fontcuberta i Sílvia Canalda de la Universitat de Barcelona i Xavier Torres de la Universitat de Girona.

La mostra es presenta al Saló del Tinell a la plaça del Rei del 21 juny 2017 fins 14 gener del 2018.

L’aportació del CRAI Biblioteca de Reserva es materialitza en el préstec de 12 obres del seu fons, un manuscrit, un incunable i 10 obres impreses dels segle XVI i XVII:

Erasmus, Desiderius, m. 1536. Enchiridion militis christiani, salvberrimis praeceptis refertu[m]. Argentorati [Estrasburg] : excvdebat Ioannes Knoblochvs, 1525 mense Decembri. 100 f.; 8º (16 cm)

Relacion de la solemnidad con qve se han celebrado en la civdad de Barcelona las fiestas a la beatificacion de la Madre S. Teresa de Iesvs … / por … Ioseph Dalmav … ; van añadidas todas las fiestas de las otras ciudades de Cathaluña ; con muchos sermones de varones muy doctos que en todas partes predicaron. En Barcelona : por Sebastian Matevad …, 1615. [8], 139, [1], 128, 46 f.; 4º (20 cm)

Prades, Jaume, S. XVI. Historia de la adoracion y vso de las santas imagenes, y de la imagen de la fuente de la salud. En Valencia : en la impresion de Felipe Mey, 1596. [12], 500, [24] p.; 4º (20 cm)

Molanus, Johannes, 1533-1585. D. Ioannis Molani … De historia SS. imaginvm et pictvrarvm pro vero earvm vsv contra abvsvs libri IIII. Antverpiae : apud Gasparem Bellervm …, 1617 (Dvaci : ex typographia Petri AvroI …). [12], 456 p.; 12º

Bíblia. Políglota. 1571-1573. Sacrorum bibliorum quadrilingium Philippi Catholici Hispan. regis studio ac liberalitate editorum tomi quinque. Antuerpiae [Anvers] : ex prototypographia regia : Cristoph. Plantinus, 1569-1573. V. 1 i 2. 2º (24 cm)

Giovio, Paolo, 1483-1552. Pauli Iouii … Elogia virorum bellica virtute illustrium septem libris iam olim ab authore comprehensa et nunc ex eiusdem Musaeo ad viuum expressis imaginibus exornata. Basil. : Petri Pernae typography opera ac studio, 1596. [8], 258, [10] p. : il.; 2º

Savonarola, Girolamo, 1452-1498. Prediche nvovamente venvte in lvce, del Reuerendo Padre Fra Girolamo Sauonarola … sopra il Salmo Qvam bonvs Israel Deus, predicate in Firenze, in santa Maria del Fiore in uno Adue[n]to, nel M.CCCCXCIII dal medemo poi in latina li[n]gua raccolte… In Vinegia : per Agostino de Zanni, nel mese di giugno del M.D.XXVIII. [10], CLXXIX, [1] f.; 4º (25 cm)

Iacopo, da Varazze, ca. 1226-1298. Legenda aurea sanctorum. Norimbergae : Georgius Stuchs, 1 octubre, 1488. [1], 273, [2] f.; 4º (23 cm)

Critici sacri sive Annotata doctissimorum virorum in Vetus ac Novum Testamentum : quibus accedunt Tractatus varii theologico-philologici. Amstelodami : excudunt Henricus & Vidua Theodori Boom, Joannes & Aegidius Janssonii à Waesberge, Gerhardus Borstius, Abrahamus à Someren, Joannes Wolters ; Et Ultrajecti [Utrecht] : Guiljelmus vande Water, 1698. V. 1. [124] p., 1132 cols., [2] p., 922 cols., [3] p.; 2º

Anglès, Pere Màrtir, 1681?-1754. Index omnium quae continentur in secreto Bibliothecae conventus Sanctae Catharinae, v. et m. Barcinonensis O. P. [Manuscrito]. 1744. [5], 75, [8] f. ; 302 x 205 mm

Münster, Sebastian. Cosmographiae universalis lib. VI. [Basileae : apvd Henricvm Petri, 1554]. [24], 84, [2], 85-474, [4], 475-610, [3], 611-612, [1], 613-1162- p.: il.; 2o (32 cm).

Totes les obres prestades han estat digitalitzades i ben aviat la seva versió virtual completa serà accessible a través del BiPaDi i a partir del catàleg.

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.