1 de novembre: Tots Sants

Demà és la festivitat de Tots Sants, festa tradicional que dins el costumari cristià està envoltada d’antigues pràctiques populars i religioses dedicades al record dels avantpassats. Castanyes i panellets no poden deslligar-se d’aquesta festivitat, a l’igual que les habituals visites als cementiris, que s’avancen al 2 de novembre, conegut com a Dia dels Morts o Dia dels Difunts.

Pensem que aquest context és l’apropiat per a mostrar-vos 7 gravats del nostre fons que tot just acabem d’incorporar al catàleg i que s’aproximen al tema de la mort des de l’humor o, més concretament, des de l’humor del segle XIX. Es tracta de versions en aiguafort de diverses litografies de la sèrie ” Voyages pour l’eternité” de l’il·lustrador francès Grandville (pseudònim de Jean Ignace Isidore Gérard), datades el 1830.

Grandville -autor d’una obra insòlita, subversiva i crítica amb el món en el que li va tocar viure, i figura reivindicada posteriorment pels surrealistes- ha estat considerat també un excel·lent exponent d’un humor francès basat en l’observació i la fantasia. I, precisament, “Voyages a l’eternité” forma part dels clàssics de l’humor que van tenir un èxit enorme a l’època, fet que devia motivar que les seves il·lustracions creuessin fronteres i arribessin a l’Estat espanyol.

Accés als gravats a través de la Memòria Digital de Catalunya.

Us recordem que disposem d’una col·lecció de gravats i estampes que consta de més de 8.000 làmines soltes i que abraça la història del gravat des del segle XVI fins al XIX, essent les tècniques més representades la xilogràfica, calcogràfica i litogràfica. 5.392 d’aquests gravats són duplicats de la Biblioteca Nacional de Madrid que es donaren a la Biblioteca de la Universitat de Barcelona el 1887. La majoria de la resta provenen dels convents desamortitzats.

Els gravats catalogats –actualment més de 1.600- es troben tots accessibles a través de la Memòria Digital de Catalunya dins la col·lecció Gravats de la Biblioteca de Reserva (Universitat de Barcelona).

Aquesta entrada s'ha publicat en Bases de dades i repositoris, General, Gravat i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.