Llibres farcits d’aliments i d’aromes

El proppassat 30 de novembre vam rebre la visita de Mark Erickson, provost del Culinary Institute of America, acompanyat per una delegació del Campus de l’Alimentació de Torribera, com a part d’una de les activitats que van culminar amb la firma d’un conveni entre la institució americana i la nostra Universitat, conveni de què les pàgines del Campus s’ha fet ressò.

La selecció de llibres antics preparada per a l’ocasió incloïa la Rariorum plantarum historia, de Carolus Clusius , impulsor del primer hortus botanicus d’Europa, a la ciutat de Leiden. El tractat, sortit de les premses de Plantin i profusament il·lustrat, llueix una bonica portada gravada on destaquen les figures imponents de Dioscòrides Pedani i Teofrast, i explica amb detall la introducció de la patata a Europa.

B-32-1-5 (2)

Clusius, Carolus. Rariorum plantarum historia. Anvers : Officina Plantiniana, per Jan Moretus, 1601

El fabulós èxit del te, el cafè i la xocolata al continent europeu va propiciar la fortuna editorial del petit tractat Novi tractatus de potu caphe, de Chinensium the et de chocolata, a càrrec del metge protestant provençal Philippe Sylvestre Dufour i il·lustrat amb deliciosos gravats. El més singular preludia el text i mostra un xinès, un àrab i un indígena americà prenent, plegats, les respectives begudes “nacionals”.

M-11769 (2)

Dufour, Philippe Sylvestre. Novi tractatus de potu caphe, de Chinensium the et de chocolata. Ginebra : Cramer & Perachon, 1699

La dietètica també va ser present a la visita, amb qui es considera el fundador d’aquesta disciplina, el metge Ludovicus Nonnius, fill de marrans portuguesos i nascut a Anvers. Al seu Diaeteticon vam unir el Trattato della natura de’ cibi et del bere de Baldassare Pisanelli, de què l’Universal Short Title Catalogue (USTC) recull setze edicions, una d’elles en francès.

Cal situar ben a la vora d’aquestes obres el tractat De honesta voluptate et valetudine de Bartolomeo Sacchi, dit Platina, que amb la intenció de donar consells per al gaudiment d’una òptima salut no oblida explicar cada un dels aliments i fins i tot el parament apropiat de la taula.

CM-3291 (2)

Scappi, Bartolomeo. Opera di M. Bartolomeo Scappi, cuoco secreto di Papa Pio Quinto. Venècia : Alessandro Vecchi, 1598

No totes les taules són iguals, i les suculentes dels sobirans i dels papes van deixar-se veure amb tota ostentació. El De re cibaria és un tractat de caire dietètic, obra del metge de Francesc I i Enric II de França Jean-Baptiste Bruyerin. L’Opera di M. Bartolomeo Scappi, cuoco secreto di Papa Pio Quinto ens va convidar a obrir les seves pàgines i descobrir, ultra les làmines finals amb tota mena d’estris de cuina i una curiosa representació del servei culinari ofert als cardenals durant la celebració dels cònclaves, més de mil receptes. Per la seva banda, Francisco Martínez Montiño, cap de les cuines reials entre els regnats de Felip II i Felip IV, en va reunir prop de cinc-centes en una de les múltiples edicions del seu Arte de cocina, pastelería, vizcochería y conservería.

La desena edició del The art of cookery, de John Farley, va representar tant la cuina no continental europea com el Fons Grewe de llibre antic d’alimentació i gastronomia. Tot i que actualment i fins a nou avís aquesta col·lecció no es pot consultar físicament, en trobareu una selecció de cinquanta títols disponibles a la Memòria Digital de Catalunya (MDC).

Recordeu que els llibres de gastronomia de la nostra biblioteca es poden recuperar al núvol temàtic del Fons Antic del CRAI Biblioteca, amb el descriptor comodí “Economia domèstica”.

Aquesta entrada s'ha publicat en General i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.