La brutal amputació del fons del CRAI Biblioteca de Reserva, objecte d’una ponència

Els dies 24, 25 i 26 de gener s’ha celebrat a la ciutat de València el simposi “Libris satiari nequeo”: De la Edad Media a la era digital. La convocatòria i organització ha estat a càrrec de la xarxa d’investigació El libro medieval: del manuscrito a la era de internet, amb l’acrònim de MEDBOOKWEB, un grup interdisciplinari a nivell universitari espanyol que vol abordar la realitat del llibre medieval, sigui manuscrit o sortit de la impremta primitiva, des de les diferents disciplines que hi prenen partit: història de l’art, biblioteconomia, filologia, història de la llengua, paleografia i codicologia. Impulsar l’intercanvi entre els estudiosos d’aquestes diferents branques és l’objectiu bàsic d’aquesta xarxa d’excel·lència, ja que, en les seves paraules, la visió del llibre antic ha de ser entesa com un poliedre de diferents cares.

La cita que Gemma Avenoza va donar a la presentació del Simposi, “Senyor, no em donis saviesa, dona’m amics que la tinguin”, il·lustra clarament aquesta idea d’intercanvi, que nosaltres, des del CRAI Biblioteca de Reserva, tan sovint acollim.

La varietat de temes tractats en el programa ha estat un reflex d’aquesta interdisciplinarietat, i la combinació de les ponències amb sessions més pràctiques, tant a la Biblioteca Històrica de la Universitat de València com a l’Arxiu Capitular de la Ciutat, li ha donat un caràcter més viu.

Agraïm i valorem molt satisfactòriament la participació per part del CRAI Biblioteca de Reserva a les Jornades, ja que les biblioteques històriques tenen un paper clau en les recerques sobre llibre antic, no només com a instrument i mitjà per a la consulta dels documents, sinó també pel seu paper actiu en aquest entramat d’interessos variats.

La nostra participació va quedar emmarcada dins d’una taula rodona titulada Libros perdidos, fragmentos, inventarios … on vam presentar la intervenció titulada: La colección de portadas sueltas del CRAI Biblioteca de Reserva, on s’explica la tràgica destrucció d’una gran quantitat de llibres del fons antic que es va portar a terme durant els anys 30 del segle passat i dels quals només s’ha conservat la portada (i en alguns casos també els preliminars), i la gestió que se n’ha fet posteriorment. Una part de l’exposició es basa en el TFM La mutilació del patrimoni i la seva recuperació. Estudi i projecte de tractament del fons de portades soltes del CRAI Biblioteca de Reserva obra d’Elena de la Rosa del 2016 dins el Màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials de la Facultat de Biblioteconomia de la Universitat de Barcelona, que ja vam presentar en aquest blog i accessible, com el text de la ponència, des del Dipòsit Digital de la UB.

La sensació personal després de la participació en jornades d’estudi sobre llibre antic queda molt ben expressada en el lema d’aquest simposi “Libris satiari nequeo”, extreta de les epístoles de Petrarca, que es tradueix com “No em puc saciar dels llibres”.

Aquesta entrada s'ha publicat en Congressos, Conferències i Jornades, Publicacions dels usuaris del CRAI Biblioteca de Reserva i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )