El CRAI Biblioteca de Reserva al servei de la docència. Les classes de la Dra. María José Prieto Villanueva il·lustrades amb exemplars del nostre fons

En relació amb una notícia anterior d’aquest bloc Objectiu 2018: incrementar el suport a la docència del CRAI Biblioteca de Reserva, i per evidenciar la valoració positiva de les sessions pràctiques a la nostra biblioteca, volem retre homenatge a una de les nostres més fidels professores que ha impartit classes amb el nostre fons.

Es tracta de la Dra. María José Prieto Villanueva del Departament de Genètica, Microbiologia i Estadística de la Facultat de Biologia, que ha estat, durant quinze anys, professora de l’assignatura Història de les ciències naturals i de la biologia, anomenada després, en esdevenir troncal, Evolució del pensament científic biològic.

Des d’un bon inici, es va posar en contacte amb nosaltres per tal d’organitzar una classe, a la sala de manuscrits de la biblioteca, amb documents i edicions de les obres representatives dels autors i de les idees que els alumnes estudiaven a la seva assignatura. Donat l’elevat nombre d’alumnes que tenia a la seva assignatura, la visita a la biblioteca es dividia en diversos grups i durant tots aquests anys, la sessió s’ha anat repetint puntualment.

A tall introductori, en aquestes classes amb documentació de Reserva, un bibliotecari fa una explicació sobre la naturalesa de la nostra col·lecció, els catàlegs per consultar-la, així com la difusió que en fem i els serveis que oferim. La Dra. Prieto sempre ens insistia en què aprofundíssim en conceptes i terminologia del llibre antic, ja que veia important que els alumnes entressin en aquest món per poder entendre millor la realitat de les fonts primàries.

Encara que la Dra. Prieto s’ha jubilat, el seu entusiasme farà possible que segueixi oferint aquests seminaris a la nostra biblioteca dins el marc del nou format de l’assignatura.

Amb el seu permís, us mostrem aquesta relació dels llibres que cada any hem preparat per a la seva visita.

Bibliotheca Mariana

Albert Magne. De animalibus.

Plini Segon. Historia naturalis.

Aristòtil. De animalibus.

Libri de re rvstica

Rondelet, Guillaume. Libri de piscibus marinis

Vesalius, Andreas. De humani corporis fabrica

Gessner, Conrad.  Historiae animalium lib. I. de quadrupedibus uiuiparis

Aldrovandi, Ulisse. De reliquis animalibus exanguibus libri quatuor

Dioscòrides Pedani. [Acerca de la materia medicinal y de los venenos mortíferos…].

Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers par une societé de gens de lettres / mis en ordre & publié par M. Diderot

Linné, Carl von. Species plantarum, exhibentes plantas rite cognitas ad genera relatas

Tournefort, Joseph Pitton de.  Institutiones rei herbariae.

Cuvier, Georges, baron. Tableau élémentaire de l’histoire naturelle des animaux

Buffon, Georges Louis Leclerc, comte de. Histoire naturelle générale et particulière

Buen, Odón de. Diccionario de historia natural.

Frederic II, emperador romanogermànic. De arte venandi cum avibus: Ms. Pal. Lat. 1071, Biblioteca Apostolica Vaticana.

Fuchs, Leonhart. De historia stirpivm commentarii insignes

Amb tota seguretat, hem gaudit d’una fructífera col·laboració en tot aquest temps que ens ha beneficiat a tots. Volem agrair-li des d’aquest bloc l’amor i respecte que sempre ha mostrat pel fons antic, i al mateix temps el seu interès pel treball que portem a terme als centres de fons patrimonial, sense oblidar el seu tracte personal exquisit, renovat any rere any.

Com a síntesi del seu periple dins el camp de la biologia, fa poc que ha vist la llum la seva publicació, editada per la Universitat de Barcelona “Pensar la ciencia desde la biología. Una visión evolutiva del conocimiento biológico” que és un excel·lent resultat de la reflexió i la tasca realitzada com investigadora i docent a la Universitat i dins la qual trobem nombroses cites de les obres que ella mostrava en les seves classes.

Creiem interessant remarcar la visió transversal que fa de la història de la ciència on inclou autors que provenen d’altres disciplines com la filosofia, la psicologia, la història o ciències positives com les matemàtiques i la física. En les seves paraules

“Lo evolutivo es, además, en sí mismo una idea integradora, que aporta una visión amplia para entender y hacer ciència, ya que permite aprender también de “la historia de la historia”, y nos conduce a considerar que nunca hay que excluir, siempre hay que influir. Todos los autores, las visiones y las teorías, por sencillas que sean, aportan algo de razón y luz en la construcción de las ciencias y de la vida humana. Por ello es importante, sin caer en sincretismos, valorar en su justa medida todas las aportacions y hacerlo inclusivamente, algo que evita la confrontación y cualquier tipo de exclusión”.

Volem fer-li arribar la nostra felicitació i desitjar-li el millor per aquesta nova etapa que ara enceta.

Us animem a apreciar el valor afegit que aporten les classes i les sessions metodològiques tal com ha fet la Dra. Prieto i aprofitem per donar-vos l’enllaç per sol·licitar-les.

Aquesta entrada s'ha publicat en Impresos, Incunables, Manuscrits, Publicacions dels usuaris del CRAI Biblioteca de Reserva i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )