Dos incunables que surten a la llum i un nouvingut carregat de sorpreses

Feia temps que no parlàvem d’incunables, i ja en teníem ganes. Avui tornem amb la bona notícia de la descoberta de dues noves edicions i de l’ingrés d’una altra amb una fantàstica col·lecció de testimonis del seu passat.

Comencem amb una Bíblia amb postil·les de Nicolau de Lira, impresa a Venècia el 1481 per Johann Herbort, de què conservem només els Evangelis. La similitud de l’enquadernació amb la de les parts d’una altra Bíblia del mateix Lira sortida de les premses d’Anton Koberger, a Nuremberg, el 1487 (mancada precisament dels Evangelis) va propiciar que es col·loquessin juntes al prestatge i s’adscrivissin a la mateixa edició. La lenta revisió de les descripcions bibliogràfiques i d’exemplar de les còpies incunables de la nostra col·lecció està donant el seu fruit, i ha propiciat la identificació de 5 noves edicions, nombre que de ben segur creixerà en un futur.

Bíblia
Venècia : Johann Herbort, a costa de Johannes de Colonia i Nicolas Jenson, 13.VII.1481
Inc 955, f. Ee2r

De la molt rara edició de la Postilla super Evangelia de Nicolau de Lira impresa a Tolosa per Henri Mayer pels volts del 1486 el GW (Gesamtkatalog der Wiegendrucke) només registra 3 còpies, i la nostra és la més completa. Considerada una edició del XVI en un moment en què no existia l’accés en línia a un recurs tan ric i acurat com el GW, la seva identificació ens obliga a revisar la descripció d’altres obres sense peu d’impremta atribuïdes al cinc-cents, tasca sovint llarga i pacient però que, com veieu, pot tenir un desenllaç ben feliç.

Nicolau de Lira
Postilla super evangelia
Tolosa : Henri Mayer, ca. 1486
Inc 954, f. a2r

Per acabar, el suggestiu món de les històries personals que oculten els nostres volums. A l’octubre del 2017 vam finalitzar la catalogació dels llibres procedents de la biblioteca de Josep Balarí i Jovany, catedràtic de llengua grega de la Universitat de Barcelona des del 1881 fins al 1901. Entre els volums es comptava un incunable que pel seu pèssim estat de conservació es va sotmetre a una llarga i minuciosa restauració, de manera que el vam poder col·locar al seu lloc gairebé un any més tard, al juny del 2018. Ara, transcorreguts diversos mesos, us revelem l’interès d’aquest Virgili comentat per Cristoforo Landino i imprès a Nuremberg per Anton Koberger el 1492, i us parlem de les sorpreses que s’hi amaguen.

Virgili Maró, Publi
Obres
Nuremberg : Anton Koberger, 1492
Inc 953, f. []2r

Efectivament, si bé es tracta d’una edició de què es coneixen 213 còpies conservades a 174 institucions d’arreu del món (curiosament, però, només 3 a l’estat), no és freqüent trobar en un únic exemplar una quantitat tan gran i variada de marques de propietat i d’ús. A la diversitat d’exlibris, des del més antic d’Antoni Portell datat el 1560 fins al més modern del propi Balarí, s’uneixen una nota de censura del 1613, proves cal·ligràfiques i dibuixos.

D’altra banda, era habitual que l’estudiant de llatí escrivís un seguit de sinònims entre les línies del text que estava treballant. Al nostre incunable, aquestes notes són molt abundants i han cridat l’atenció del Dr. Àlex Coroleu (ICREA-UAB) que confia, en un futur proper, aprofundir en el seu estudi i també en el d’un full manuscrit amb una narració en català sobre Palamedes, Ulisses i Telèmac que es trobava entre les pàgines del llibre. Coroleu, que el 2013 va publicar un treball sobre el Ms 18 de la nostra col·lecció, considera que aquests testimonis són un bon indici de la lectura que es feu de Virgili a la Barcelona del segle XVI.

Hem deixat per al final un bell i inesperat vestigi que també amagava l’incunable: la col·lecció de 12 boniques puntes de paper que fan d’aquest Virgili una autèntica caixa de sorpreses.

Si voleu conèixer la nostra col·lecció d’incunables us convidem a visitar-ne la pàgina.

Marina Ruiz Fargas

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Incunables, Material annex i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Dos incunables que surten a la llum i un nouvingut carregat de sorpreses

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )