L’any 2018 vam tenir amb nosaltres Kaspar Kolk, bibliotecari de la Universitat de Tartu, a Estònia, a través del programa Erasmus+. Kaspar és el responsable de Fragmenta membranea Estoniae, la base de dades nacional estoniana de fragments manuscrits medievals. A part del temps dedicat a conèixer la nostra biblioteca, va estudiar diversos fragments manuscrits del nostre fons emprats com a reforços de llom en relligadures d’obres posteriors. El resultat ens va fascinar, i vam decidir impulsar una línia de treball amb aquests documents tan interessants i desconeguts.

Llucia Màrquez i Kilian Molinero van formar part del grup d’estudiants “pioners” en analitzar fragments manuscrits del CRAI Reserva, esperonats per la professora Gemma Avenoza. Llegiu, en les seves paraules, com va ser de gratificant l’experiència, i mireu el vídeo on l’expliquen.

Dionís Cartoixà
Enarrationes piae ac eruditae in quatuor prophetas maiores
Colònia : Peter Quentel, 1543
07 CM-2442

Poder llegir i interpretar manuscrits és una tasca que, com a estudiants del Màster de Cultures Medievals que ofereix la UB, hem hagut d’aprendre i aplicar sovint. Precisament, al treball que a continuació us presentarem ho hem hagut de fer d’una manera especial, ja que ens hem centrat en estudiar fragments de manuscrits que han estat utilitzats com a reforços de llom en llibres impresos de segles posteriors.

Concretament, ho vam fer a l’assignatura de Codicologia (curs 2018-2019), amb la professora Gemma Avenoza, qui ens va proposar d’anar al CRAI Biblioteca de Reserva per agafar idees per al nostre treball de curs. Allà ens va sorprendre molt l’ampli fons documental que tenen sense investigar i, gràcies a l’ajuda tant del personal com de la nostra professora, vam decidir treballar tres volums impresos —dos d’ells provinents amb tota seguretat de la Cartoixa de Montalegre, a Tiana— que contenen obres de l’autor conegut com Dionís el Cartoixà (1402-1471). Es tracta d’edicions del segle XVI, amb una característica destacable: la seva relligadura mostra reforços de llom fets amb fragments de pergamins pertanyents a un manuscrit del segle XIV.

Va ser analitzant aquests libri tradentes que vam arribar a la conclusió que a les seves relligadures es van emprar com a reforços de llom fragments que formen part d’un manuscrit concret del segle XIV: el del comentari de Tomàs d’Aquino a la Metafísica d’Aristòtil. Això ens va fer plantejar una sèrie de qüestions, principalment la de donar una explicació a per què en el segle XVI es decidís fer servir alguns folis d’un manuscrit anterior —i d’un autor com Tomàs d’Aquino— per reforçar la relligadura d’un volum imprès. Creiem que probablement aquest fet es donaria per l’afirmació del llibre imprès, en detriment del manuscrit, o bé perquè el text havia perdut vigència, i es considerava ja com a “pergamí vell”.

Per tal de resoldre aquesta pregunta vam realitzar un estudi codicològic dels tres volums, identificats amb els topogràfics CM-2441, CM-2442 i B-51/3/21. Els dos primers són els que sabem que van arribar segur de la Cartoixa de Montalegre, ja que el catàleg n’identifica la procedència, i el tercer volum, segons la hipòtesi realitzada amb aquest estudi, també prové de la mateixa Cartoixa pel fet de mostrar als reforços de llom fragments del mateix manuscrit de Tomàs d’Aquino, com els altres dos volums, i ser, a més, obra de Dionís el Cartoixà.

Aquest treball ens ha permès aprendre el funcionament d’una disciplina, la codicologia, desconeguda per nosaltres, així com poder haver estat dels primers a estudiar fragments de mansucrits emprats a relligadures que pertanyen a volums d’un lloc tan singular com és la CRAI Biblioteca de Reserva de la UB, amb gran interès per la investigació històrica i filològica.

Kilian Molinero Sebastián

Llucia Màrquez Testa

Aquesta entrada s'ha publicat en Col·laboracions d'alumnes, Impresos, Manuscrits, Suport a la docència i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Una nova manera d’aproximar-se al fons del CRAI Reserva: la investigació dels fragments manuscrits

1. Rita Udina ha dit:

Qué interessant!!!!

Els comentaris estan tancats.