La col·lecció de la Guerra de Successió, actualitzada

El 2014, coincidint amb tots els actes que s’estaven celebrant en motiu del Tricentenari de 1714, el CRAI Biblioteca de Reserva va decidir crear una col·lecció especial sobre la Guerra de Successió, alhora que organitzava una exposició presencial i virtual dels documents més representatius que custodiem sobre aquesta temàtica. Poc després el CEDI va digitalitzar una part del fons de la col·lecció perquè fos consultable en accés lliure a BIPADI. Està previst que aquesta digitalització es vagi incrementant en un futur.

Il·lustració de les bretxes provocades pels bombardejos del Duc de Berwick al Baluard de Llevant de la muralla de Barcelona, el 1714. 07 Ms 95 f. 134 v.

Com que la intenció ha estat sempre d’anar enriquint i engrandint la col·lecció, al cap d’uns anys hem cregut oportú incorporar-hi una selecció de bibliografia actual sobre el tema a l’apartat de “Més informació”. La tria s’ha fet atenent als criteris que van guiar la seva creació: no només focalitzar la mirada sobre els fets bèl·lics o l’enfrontament Catalunya-Espanya, sinó prenent com a punt de partida el conflicte successori provocat per la mort sense descendència de Carles II (últim rei de la dinastia dels Àustries), amb tota la seva riquesa i complexitat. Això vol dir posar especial atenció als antecedents (sobretot l’enfrontament amb França), el desenllaç del conflicte (setges, context internacional…) i les conseqüències posteriors (Nova Planta, exili austriacista i, en el nostre cas, la supressió de la universitat i la creació de la nova Universitat de Cervera).

Il·lustració d’un meteorit aparegut el dia de Nadal de 1705 al cel de Barcelona. Des de la perspectiva dels fets de 1714, fou interpretat com un mal presagi de tot el que estava passant. 07 Ms 95 f. 122 v.

Dins d’aquesta bibliografia volem fer un esment especial d’algunes publicacions que han basat total o parcialment la seva elaboració en documents del nostre fons. És el cas de la tesi doctoral de Xevi Camprubí, dirigida per Agustí Alcoberro, sobre l’impressor Rafael Figueró (2013) i publicada en forma de llibre el 2018; l’edició actualitzada del text llatí del poema èpic “Barcino a Gallis petita” sobre el setge de Barcelona del 1706 i la primera traducció que se’n va fer del poema en una llengua moderna, en aquest cas el català, d’Alejandro Coroleu i Maria Paredes (2014)  i les Cròniques del setge de Barcelona de 1713-1714, edició crítica a càrrec d’Agustí Alcoberro i Mireia Campabadal (2014), on es parla del Ms 386 del nostre fons. Les tres obres que acabem de citar, són només una mostra del que pot donar de sí aquesta col·lecció i del seu interès de cara als investigadors.

En aquest sentit i donat també que Guerra de Successió és un tema concorregut al nostre blog, hem agrupat totes les notícies relacionades amb un descriptor comú per tal de poder-les recuperar totes juntes.

Per últim, només dir-vos que hem aprofitat alhora per actualitzar el fitxer excel existent (dins la pestanya de consulta) de tot el fons seleccionat distribuït en 8 columnes: autor, títol, any, lloc, topogràfic, tipus de document, tipus de material i matèria, amb la incorporació de 40 documents més, resultants de la catalogació d’aquests darrers anys. Esperem que siguin de la vostra utilitat.

Joan Miquel Oliver

CRAI Biblioteca de Reserva

Aquesta entrada s'ha publicat en Impresos, Manuscrits i etiquetada amb , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.