Els manuscrits bibliogràfics de les biblioteques històriques: un mirall de les seves històries i els seus fons

Manuscritos bibliográficos en bibliotecas de REBIUN, és la darrera publicació en accés obert del Grupo de Trabajo de Patrimonio Bibliográfico de Rebiun del qual el CRAI Biblioteca de Reserva és membre.

Es tracta d’un repertori que recopila els manuscrits d’interès bibliogràfic, majoritàriament anteriors a l’any 1900, de totes les biblioteques històriques universitàries. Inclou catàlegs, índexs, inventaris o llistes referents a lots fundacionals, donatius, llegats o compres.

El resultat final han estat 550 registres de manuscrits de 17 biblioteques que n’il·lustren i documenten la història i els fons.

Cada registre inclou l’autor, títol, la data i la descripció física. També s’inclouen notes que aclareixen el seu contingut o altres informacions que es consideren d’interès. Finalment, apareix la sigla de la biblioteca a la qual pertany el manuscrit i la seva signatura topogràfica, amb els enllaços a catàleg o document digitalitzat sempre que sigui possible. Al final hi ha un índex d’autors i entitats i un altre de les universitats custòdies dels manuscrits.

L’extensa introducció fa un resum i anàlisi interessant del resultat obtingut. A través d’un recorregut a partir de quatre eixos bàsics -col·leccions fundacionals, col·leccions jesuítiques, desamortització i incorporacions posteriors-, podem entreveure un mapa prou detallat de la trajectòria, en molts punts compartida, de la majoria d’aquestes biblioteques.

Tot examinant les entrades del repertori que corresponen a la nostra biblioteca -concretament 83 de les 550 totals-, podem veure les principals pinzellades que revelen la història i naturalesa del nostre fons.

Evidentment, el gruix més important -concretament 57 entrades- fa referència a les biblioteques conventuals, les nostres predecessores per excel·lència arran de la desamortització de Mendizábal. Precisament l’any passat vam publicar una col·lecció especial dedicada a aquesta important documentació per a la història de la nostra biblioteca: Catàlegs manuscrits de biblioteques de convents.

El següent pas imprescindible per conèixer i entendre la nostra biblioteca és el control de la documentació que es generà a partir del procés de la desamortització i l’organització dels fons requisats, concretament del període de la biblioteca de Sant Joan de Jerusalem i els primers anys de la col·lecció a l’edifici de la Universitat restaurada.[1]. Gran part d’aquesta documentació es troba a l’Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona. Val a dir que bona part dels lligalls anteriors al 1881, quan va acabar el trasllat de la biblioteca al nou edifici de la Gran Via, ja s’han identificat i descrit i esperem completar la resta a mig termini. Aquesta tasca ha permès que documents rellevants d’aquest període figurin al Repertori.

Destaquem ara un grup de manuscrits que ens parlen de tres incorporacions posteriors a aquest nucli principal provinent de la desamortització, i que ajuden a arrodonir aquest esbós de l’origen i fons de la nostra biblioteca:

• L’inventari manuscrit de les obres procedents de la biblioteca dels ducs d’Osuna que la Biblioteca Nacional d’Espanya va donar a la Universitat de Barcelona, atès que eren duplicats del seu fons.
  • El catàleg i les fitxes manuscrites escrites per Marià Aguiló, per documentar un grup de còdexs recuperats per ell mateix i recollits en una col·lecció especial.
  • L’inventari dels llibres del fons de la Universitat de Cervera que varen ser traslladats a la Universitat de Barcelona després de la seva restauració.

Malauradament, trobem a faltar documentació rellevant que ens informi de manera detallada sobre altres fons incorporats. Concretament ens referim a la col·lecció del Col·legi de Cirurgia de Barcelona que va ser transmesa a la Facultat de Medicina, al donatiu de gravats per part de la Biblioteca Nacional d’Espanya i a la col·lecció de pergamins. Esperem poder acabar amb l’anàlisi de la documentació referent a la biblioteca a l’Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona per tal de poder conèixer de manera exhaustiva totes les incorporacions que s’han portat a terme durant la història de la nostra biblioteca.

[1] Sobre aquesta qüestió vegeu: Marina Ruiz, Neus Verger. Dels convents a l’acadèmia. Els orígens de la biblioteca de la Universitat de Barcelona. Dins Elias Rogent i Barcelona: arquitectura, patrimoni i restauració. Barcelona : Edicions de la Universitat de Barcelona, 2019. Págs. 229-245.

Neus Verger

CRAI Biblioteca de Reserva

Aquesta entrada s'ha publicat en Manuscrits, Novetats bibliogràfiques i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.