Publicada la memòria del CRAI Biblioteca de Reserva de l’any 2020

Ja està disponible, dins la col·lecció pròpia del Dipòsit Digital, la memòria 2020 de la nostra biblioteca.

El primer punt que cal ressaltar, evidentment, és l’impacte de la COVID-19 en tota la nostra activitat. Des del 16 de març i fins al 10 de juny el CRAI Biblioteca de Reserva va tancar les seves portes, igual que la resta de biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona. La reobertura de la consulta de fons va ser gradual i sempre en funció de les directrius sanitàries del moment.

Més enllà de l’excepcionalitat de l’any i la seva repercussió en les dades de la memòria, volem també referir-nos a la nova estructura que li hem donat. En aquest sentit, hi ha cinc grans blocs que reflecteixen perfectament els principals eixos de les nostres tasques –Serveis a l’usuari, Difusió, Catalogació, Gestió de la col·lecció i Tasques i afers interns–, cadascun d’ells amb els subapartats pertinents.

També, i seguint la línia d’incorporar gràfics de les principals dades que ja vam encetar l’any passat, s’han afegit petits diagrames, així com s’han generat infografies per a les xarxes socials de les dades més rellevants.

perspectivaDeGenere_def

Com a activitats destacades de l’any, volem mencionar en primer lloc l’exposició virtual El fons antic en perspectiva de gènere i les jornades que es van organitzar al seu voltant. Va ser un projecte fruit d’una col·laboració entre la Biblioteca de Reserva i la professora Mariela Fargas de l’Àrea d’Història Moderna de la Facultat de Geografia i Història de la UB. La virtualitat dels dos esdeveniments, exposició i jornades – amb una rellevant presència del personal de Reserva-, ens va permetre experimentar aquest nou format de manera exclusiva i, especialment pel que fa a les jornades, vam poder evidenciar un dels seus grans avantatges: l’increment en l’assistència. La mitjana de persones connectades va estar entre 35 i 45 i en el punt de màxima connexió es va arribar a 90.

Un altre esdeveniment important ha estat la finalització de les obres en el sistema de climatització del dipòsit. Recordem que arran d’una plaga de fongs, els llibres i estanteries van ser netejats l’any 2019 i el següent pas imprescindible va ser descartar el risc d’un nou focus gràcies a l’aportació de la Fundació Mir-Puig, es va poder instal·lar un nou sistema per controlar la temperatura i humitat.

Si seguim en la línia de les instal·lacions i dels espais, l’any passat es va fer una reforma de la sala de consulta, amb una nova disposició de taules i noves cadires, tant per als usuaris com per al personal, que pensem que ha sigut ben acollida.

I per acabar aquest petit apunt sobre l’any passat, mencionar la sorpresa que ens ha generat el teletreball. Aquest nou entorn laboral ens ha ajudat a reinventar-nos en moltes tasques, i, tot i no estar en contacte amb el fons, el fet de disposar d’un catàleg en línia ja força complet, ens ha permès poder seguir en gran mesura amb les tasques i projectes corrents i crear-ne de nous, com per exemple la publicació del llistat de gravadors de la col·lecció de gravats al Dipòsit Digital.

De tota manera, celebrem haver tornat a la biblioteca i constatar que el més útil i engrescador és treballar directament amb els nostres documents i els nostres usuaris!

Aquesta entrada s'ha publicat en Conferències, cursos i jornades, Exposicions virtuals i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )