L’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona allotja l’exposició Herència i memòria. La presència de la mort al fons antic del CRAI de la Universitat de Barcelona que es pot visitar entre el 2 i el 25 de febrer de 2022 a l’espai expositiu del CRAI Biblioteca de Lletres i CRAI Biblioteca de Fons Antic (Gran Via de les Corts Catalanes, 585, primer pis). Ramon Dilla Martí i José A. Ortiz, doctors en Història de l’Art, són els comissaris, amb el suport tècnic del personal del CRAI Biblioteca de Fons Antic.

Aquesta exposició presencial és una selecció de les peces que formen part de la mateixa en la seva versió virtual: Herència i memòria. La presència de la mort al fons antic del CRAI de la Universitat de Barcelona

La mostra s’organitza en sis àmbits que volen copsar la mort des d’una perspectiva cultural àmplia. El fet de morir transcendeix èpoques i fronteres, i ens permet entendre la pèrdua segons les actituds i cerimonials de cada període. D’aquesta forma es proposa un primer apartat, La Bona Mort i la vanitas, per reflexionar sobre la transitorietat de la vida i les concepcions religioses que s’han lligat als òbits. Un segon àmbit, L’elogi de les morts il·lustres, explora una sèrie d’exemples dels segles XVII, XVIII i XIX, com a mostra de la literatura amb motiu de les exèquies dedicades a personalitats destacades. Retrobem aquesta idea també en la secció Túmuls i castells de dolor, parant una especial atenció a la reproducció gràfica de les arquitectures efímeres erigides en funerals i solemnitats religioses destacades. Difunts en olor de santedat. Trànsits i translacions és el quart apartat, que proposa un recorregut visual per les devocions religioses o civils als cossos morts, ja sigui a partir de la seva veneració o dels viatges i translacions que acompanyaren les seves despulles. Seguint amb el record de les morts il·lustres, Tombes heroiques reprèn la qüestió de com la memòria col·lectiva ha mantingut viva el record i la biografia de personatges que han marcat algunes de les principals fites històriques i socials del país. El darrer àmbit, titulat De la ciutat dels vius a la ciutat dels morts. Cementiris i higienisme es vol fer ressò, a partir de diversos textos, dels canvis que les noves idees higienistes del segle XVIII i XIX van tenir respecte als sistemes d’enterrament: les sepultures lligades als temples religiosos hauran de sortir extra muros i amb elles es crearan els primers cementiris contemporanis.

La gran majoria de les obres, tant llibres com gravats, provenen de la col·lecció del CRAI Biblioteca de Fons Antic, tot i que també n’hi ha algun del CRAI Biblioteca de Lletres, un exemplar de la del Pavelló de la República i un altre del Campus Clínic, aquests últims només a la mostra virtual.

L’exposició es realitza en el marc del projecte Espais funeraris: art, arquitectura i herència, promogut per la pròpia Universitat de Barcelona, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona i la col·laboració de Cementiris de Barcelona. L’objectiu d’aquesta iniciativa és la posada en valor de l’extens patrimoni funerari català, un llegat arqueològic, arquitectònic i artístic encara prou desconegut. Un conjunt tant extens com variat, que sovint uneix les històries singulars dels personatges que el promocionaren, amb la pròpia memòria històrica de Barcelona i Catalunya.

La inauguració oficial de la mostra serà dimecres 9 de febrer a les 19h, amb la conferència “La mort i la fama. Visions funeràries dels fons bibliogràfics de la Universitat de Barcelona”, a càrrec dels comissaris de la mostra. L’exposició també s’acompanyarà de 4 visites guiades els divendres 4, 11, 18 i 25 de febrer a les 18h. Les inscripcions es poden portar a terme a través de l’adreça https://www.artfunerari.cat/

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Exposicions virtuals, Impresos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Nova exposició: Herència i memòria. La presència de la mort al fons antic del CRAI de la Universitat de Barcelona

Els comentaris estan tancats.