Experiència al voltant de les marques de propietat al CRAI Biblioteca de Fons Antic

Aquest curs hem tingut el plaer de comptar amb la presència d’una estudiant del Màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials organitzat per la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la UB. Es tracta de la Marta Insa que ha treballat principalment en la redacció de registres d’autoritat d’antics posseïdors presents a la col·lecció del CRAI Biblioteca de Fons Antic, els quals han passat a formar part de la base de dades Antics posseïdors. Ella mateixa us explica la seva experiència a continuació.

Des de principis d’octubre fins a finals de febrer he tingut l’oportunitat de realitzar les pràctiques curriculars del Màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials de la Universitat de Barcelona (UB) al CRAI Biblioteca de Fons Antic de la mateixa universitat. L’experiència ha sigut molt enriquidora, i no només he pogut comprovar de primera mà tot l’esforç que fan els professionals per a la bona difusió dels documents que es conserven a la biblioteca, sinó que també he pogut veure la gran varietat temàtica i cronològica, així com el potencial del fons patrimonial que s’hi custodia per tal de poder donar suport a la recerca i a la docència.

El meu primer contacte amb el fons de la biblioteca va ser durant l’assignatura Descripció i accés al llibre imprès, on tot i la situació de pandèmia, vam poder fer una pràctica de catalogació a la sala de consulta del CRAI Biblioteca de Fons Antic amb els exemplars amb els quals vam escollir treballar. A més, durant tot el màster vam estar contínuament treballant amb les seves dues bases de dades: Antics posseïdors i Marques d’impressors.

Una de les tasques que més destacaria de la meva estada, tant per ser la que més temps m’ha ocupat com la que més interessant m’ha semblat, seria el treball realitzat al voltant de les marques de propietat i la base de dades Antics posseïdors.

Les marques de propietat són aquells testimonis que trobem als llibres i que ens permeten arribar a conèixer el propietari -persona o entitat- d’un llibre en un determinat moment de la seva vida, així com la circulació que aquest va tenir entre diferents propietaris. D’aquestes marques hi ha diferents tipus i gràcies a les pràctiques a la biblioteca he pogut aprendre a diferenciar-les. Alguns exemples són els exlibris, les súpliques de devolució, els ex-dono i les notes d’ús.

El més interessant d’aquestes marques és el diferent enfocament que permeten per a l’estudi del llibre antic i com també ens ofereixen informació que pot ser molt útil de cara a la recerca, com el moment en què un propietari anterior va estar actiu, quan va néixer o va morir, l’orde religiós, o el seu títol i/o ocupació.

A la guarda d’aquest imprès trobem les marques de propietat dels apotecaris Josep i Tomàs Parés, datades, respectivament, el 1756 i el 1762.

En aquest altre imprès, l’exlibris manuscrit de l’arquitecte Mariano Enrich es troba a la portada, just a sota del peu d’impremta. Posteriorment, va ser guixat, i el també arquitecte Miquel Jeliner y Germá va afegir el seu nom, amb molta probabilitat en adquirir l’exemplar.

Com a conclusió, és la primera vegada que treballo a una biblioteca patrimonial, i trobo que la meva estada ha sigut molt gratificant i m’ha permès aplicar i ampliar els coneixements adquirits durant tot el màster. A més, voldria agrair al personal de la biblioteca tota la feina que fan per a la conservació, descripció i difusió de la col·lecció, i per tot el que he après durant la meva curta estada.

Marta Insa
Estudiant del Màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials
(curs 2021-2022)

Aquesta entrada s'ha publicat en Antics posseïdors, Col·laboracions d'alumnes, Impresos i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.