Un recorregut jesuític en una nova exposició al CRAI Biblioteca de Fons Antic

Aquest setembre el CRAI Biblioteca de Fons Antic de la Universitat de Barcelona inaugura l’exposició “Ignasi de Loiola, la Companyia de Jesús i Catalunya (1522-2022). Una mirada històrica a través del Fons Antic de la Universitat de Barcelona”, que coincideix amb els cinc-cents anys de l’arribada d’Ignasi de Loiola (1491-1556) a Catalunya, en un episodi (la visita del fundador religiós basc al santuari de Montserrat i l’estada a la Cova de Manresa) que va esdevenir clau tant en la vida del personatge com en la formació de la futura Companyia de Jesús. Aquest any, coincidint amb l’efemèride, l’Àrea d’Història Moderna de la Universitat de Barcelona, conjuntament amb l’Ajuntament de Manresa, organitza el IX Congrés d’Història Moderna de Catalunya (19-22 de desembre de 2022), sota el títol “El món  d’Ignasi de Loiola. Religió, cultura i societat als segles XVI i XVII”. Aprofitant l’avinentesa, l’exposició ara organitzada vol posar en valor el ric patrimoni bibliogràfic i documental del Fons Antic de la Universitat de Barcelona, així com endinsar-se, a través de les fonts –impreses i gràfiques– en un viatge pels orígens del fenomen ignasià i jesuïta, com  també en la seva petja a Catalunya i el món en els segles moderns.

En poques dècades, des de la seva fundació oficial, el 1540, els jesuïtes van esdevenir l’orde religiós de més influència de l’Europa catòlica, paper que ocuparien fins a la dissolució de la Companyia al segle XVIII a instàncies de les monarquies catòliques absolutistes. La seva influència s’estengué més enllà, especialment als territoris de domini europeu a Amèrica i Àsia. Al propi Principat, els jesuïtes van exercir un paper rector en l’àmbit confessional, educatiu i fins i tot polític, participant també de l’afany evangelitzador fora del continent amb diverses figures missioneres, una dimensió del carisma jesuïta que definirà, també, el caràcter global d’aquest orde que es va caracteritzar pel seu vot d’obediència al papa de Roma.

Tots aquests aspectes són explicats a través dels llibres i dels gravats que aplega la mostra. Al costat de la figura fonamental d’Ignasi –posant la mirada en la seva etapa catalana–, altres noms com Francesc de Borja, Francisco Suárez, Pere Gil o Pere Claver, formen part del relat dels diversos àmbits expositius, que pretén mostrar al visitant com un fenomen religiós, adscrit a un moment de crisi i canvis en les mentalitats i les formes de religiositat, va esdevenir una institució que responia, amb èxits i fracassos, als reptes i demandes d’una època marcada pel sorgiment d’un nou ethos –en expressió de Bolívar Echeverría, gran estudiós de la mentalitat moderna dels segles XVI-XVII–. Una «nova forma de viure» que, per als jesuïtes, esdevenia un projecte amb ramificacions polítiques, culturals, educatives i artístiques.

Per la seva diversitat, i per l’origen dels seus fons, el CRAI Biblioteca de Fons Antic de la UB permet una mirada històrica de llarg abast sobre el fet jesuïta. L’exposició es divideix en sis àmbits: La vida i trajectòria d’Ignasi, L‘espiritualitat ignasiana, La Companyia de Jesús com a actor històric rellevant, L‘univers educatiu jesuïta i, finalment, Les missions i els nous sabers a Àsia i a Amèrica. Gravats, obres devocionals, apologies, manuals educatius, tractats d’etnografia o de sinologia… En total, una vintena de documents, datats entre 1500 i 1767, il·lustren l’abast de la petja dels jesuïtes a Catalunya i el món modern.

A més dels textos explicatius de cada vitrina, s’afegeix un panell amb una introducció al fons de procedència jesuítica del CRAI Biblioteca de Fons Antic.

La mostra es presenta a l’espai expositiu del CRAI Biblioteca de Lletres i CRAI Biblioteca de Fons Antic a l’edifici històric de la Universitat, entre els dies 20 de setembre al 28 d’octubre.

L’exposició comptarà amb un acte inaugural i conferència el 13 d’octubre a les 18 h. a càrrec del comissari de l’exposició Diego Sola, professor d’Història Moderna de la UB, sota el títol “Del ser al fer: Ignasi de Loiola i l’home modern”, a més de quatre visites guiades, en torn de matí i tarda, el 27 de setembre i el 17 d’octubre (11:00 i 17:30 h).

Aquesta entrada s'ha publicat en Exposicions, Impresos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )