La propera celebració del seminari Les al·legacions jurídiques catalanes (segles XVII-XIX), uns documents per descobrir des de la transversalitat és fruit d’un conveni signat per l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB) i la Universitat de Barcelona, amb la intenció de promoure la descripció, coneixement i investigació del ric fons d’al·legacions jurídiques conservat a les biblioteques d’ambdues institucions.

Però què són, les al·legacions jurídiques? Són documents manuscrits o impresos en què es reflecteixen, per separat, totes o algunes de les parts d’un procés, és a dir, la demanda, la presentació de proves, els dubtes que pugui tenir el tribunal, i la sentència.

Fora del contingut estrictament jurídic, esdevenen fonts d’indubtable valor per a la història social i econòmica i, de forma més general, però molt especialment, per a la història local.

La biblioteca de l’ICAB és l’entitat catalana que més documents d’aquest tipus conserva. Es tracta de prop de 9.300 al·legacions, llegades per juristes que les van col·leccionar sobretot durant la primera meitat del segle XX. Per la seva banda, el CRAI Biblioteca de Fons Antic de la UB en custodia un conjunt considerable, format per prop de 2.000 al·legacions relligades en 59 volums facticis. En aquest grup, procedent de les biblioteques desamortitzades, destaquen els 33 arribats de la Cartoixa de Santa Maria de Montalegre.

Amb una necessària perspectiva multidisciplinària, hi participen professors de 3 facultats de la UB: Dret, Geografia i Història, i Informació i Mitjans Audiovisuals, que proporcionaran als estudiants els coneixements imprescindibles per entendre aquesta documentació, fins ara poc coneguda i estudiada, des de les respectives àrees: el dret, la història i la bibliografia.

Serà precisament a les biblioteques de l’ICAB i del CRAI Fons Antic de la UB on els inscrits al seminari podran examinar directament i interpretar una selecció d’al·legacions jurídiques impreses entre els segles XVII i XVIII, a part d’adquirir coneixements sobre les dues col·leccions, amb el suport de membres del seu personal.

Confiem que aquesta primera activitat, organitzada en l’àmbit del conveni, doni un impuls significatiu a uns documents que d’antuvi semblen ingrats, però que són molt valuosos des de diversos punts de vista. Igualment, desitgem que propiciï la redacció de TFG’s, TFM’s i de treballs científics.

Les sessions se celebraran a les facultats de Dret i de Geografia i Història, i a les biblioteques de l’ICAB i del CRAI Fons Antic de la UB, els dimecres 2, 9, 16 i 23 de març, a les tardes. Consulteu-ne el programa sencer aquí!

Aquesta entrada s'ha publicat en Conferències, cursos i jornades, Impresos, Suport a la recerca, TFGs -TFMs i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Les al·legacions jurídiques, al centre d’un seminari transversal d’investigació i docència

1. Carme Olivar Fernández de Villarán ha dit:

Bon dia, em podrieu indicar si hi ha places lliures pel Seminari, es que estava pendent de dates.

Moltes gràcies, Carme

El mar., 15 feb. 2022 12:02, Blog de Fons Antic escribió:

> blogdefonsantic posted: “La propera celebració del seminari Les > al·legacions jurídiques catalanes (segles XVII-XIX), uns documents per > descobrir des de la transversalitat és fruit d’un conveni signat per > l’Il·lustre Col·legi d’Advocats de Barcelona (ICAB) i la Universitat de > Barc” >

2. Retroenllaç: Les al·legacions jurídiques, al centre d’un seminari transversal d’investigació i docència – InformAcció II

Els comentaris estan tancats.