Les sessions de presentació de la col·lecció i recursos del CRAI Biblioteca de Fons Antic

Com sabeu, dins el suport a la docència del CRAI Biblioteca de Fons Antic, oferim dues modalitats de classes: les classes de fons antic, on el professor porta a terme la classe amb documentació original —escollida per ell o amb la nostra ajuda i amb una presentació breu de la biblioteca de Fons Antic—, i les sessions de presentació del fons i recursos.

Aprofitant que estem a inicis de curs, us deixem amb la ressenya de Núria Miquel, professora de l’assignatura de Fons Escrites i Documentals del Grau d’Arqueologia de la UB, que va portar a terme aquesta sessió de presentació en diversos grups.

El segon semestre del passat curs 2021-2022, els alumnes de segon curs de l’assignatura Fonts Escrites i Documentals del grau d’Arqueologia de la UB, van assistir a una pràctica amb documents a la sala de Manuscrits del CRAI Biblioteca de Fons Antic. La visita s’emmarcava en els objectius de l’assignatura, que pretén que els estudiants d’arqueologia experimentin, a partir de casos concrets, la importància de la recerca històrica en la metodologia arqueològica, abans, durant i després de la intervenció.

La sessió va consistir en una presentació de la col·lecció del Fons Antic i de les eines i recursos de cerca que aquesta biblioteca posa a l’abast dels investigadors, així com de la consulta de diversos documents de gran interès històric i de tipologia diversa (manuscrits, incunables, impresos, gravats i pergamins), tot fent èmfasi en aquelles que podien ser d’especial utilitat per a la pràctica arqueològica, com ara els dietaris, la cartografia i la iconografia, acompanyats d’altres documents curiosos o que mostraven l’evolució de la disciplina arqueològica.

Les classes es van dur a terme a la sala de manuscrits, amb una pantalla amb connexió a la xarxa que va ser molt útil per presentar les eines i recursos digitals. Després d’una presentació històrica del fons, l’explicació dels recursos es va centrar concretament als documents mostrats que posaven de relleu la tipologia diversa de la col·lecció (manuscrits, incunables, impresos, gravats i pergamins) i el seu gran interès històric. D’aquesta manera, es va aprofitar per fer una presentació del Cercabib de Fons Antic amb les seves particularitats, com el núvol temàtic o la llista de Dones al Fons Antic, les digitalitzacions al BiPaDi o a la MDC en cas que estiguessin disponibles, així com les pàgines web que donen més informació de la biblioteca de Fons Antic. La presentació de tot plegat va anar a càrrec del personal de la biblioteca.

Els estudiants que hi van assistir van remarcar l’interès que els havia suscitat la visita, tant pels documents consultats -que després alguns van voler utilitzar en els exercicis d’avaluació de l’assignatura- com per l’oportunitat de conèixer un fons tan valuós com el del CRAI Biblioteca de Fons Antic, que els podria ser útil en futures recerques, siguin en el camp de la història o de l’arqueologia. Concretament, els alumnes van utilitzar documents procedents de la biblioteca de l’antic convent de Santa Caterina de Barcelona, com el Lumen Domus o la memòria de les obres del convent després del setge de 1697, així com un plànol de la ciutat de Barcelona de principis del segle XIX. El fet d’haver pogut constatar durant la classe de presentació de la col·lecció que molts d’aquests documents estan digitalitzats en accés lliure a BIPADI o a la MDC va permetre als estudiants continuar el seu treball més enllà de la sessió presencial. L’experiència va ser molt positiva i segur que repetirem amb els alumnes d’enguany de l’assignatura.

Núria Miquel Magrinyà
Professora del Grau d’Arqueologia de la UB

Aquesta entrada s'ha publicat en Aprenentatge basat en projectes, Suport a la docència i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )