Torna #ColorOurCollections!

Per segon any consecutiu ens unim a la iniciativa #ColorOurCollections, endegada per The New York Academy of Medicine Library i que enguany celebra la seva quarta edició. A través de #ColorOurCollections, biblioteques, museus i altres institucions culturals compartim imatges de les nostres col·leccions amb la voluntat que els nostres usuaris i seguidors les acoloreixin i les publiquin novament a Twitter, Facebook, Instagram o Pinterest amb el hashtag #ColorOurCollections.

Aquest any hem escollit la traducció italiana de The American gazetteer, publicada a Londres per A. Millar i J. & R. Tonson el 1762. La versió original, també en 3 volums, va aparèixer in-12, mentre que la italiana, impresa a Livorno per Marco Coltellini el 1763 es presenta en format in–4 gran i a més, respecte a l’anglesa, conté un nombre molt superior de mapes i gravats.

Efectivament, més enllà de l’interès sobre el contingut de l’obra –a la que vam dedicar una entrada al nostre blog temps enrere- hem escollit precisament The American gazetteer perquè els seus gravats calcogràfics són una autèntica delícia per als ulls. Es tracta de mapes del continent, de països i regions, plànols de ciutats i imatges explicatives de diverses manufactures, de sucre, cotó, indi i tabac; s’hi troben també representacions de personatges, escenes o indrets pintorescos, així com de diversos animals exòtics. Finalment, el grup de gravats de caire purament decoratiu, en especial el que il·lustra les portades i algunes de les vinyetes que tanquen els blocs alfabètics, destaca per la seva delicadesa.

Segons el Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico Español (CCPBE), el catàleg col·lectiu de la xarxa Red de Bibliotecas Universitarias (REBIUN) i el Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC), a part d’una còpia conservada al CSIC i una al seminari de Saragossa, a l’Estat espanyol només existeix la nostra, procedent del Col·legi dels Jesuïtes de Manresa. Us oferim un petit tast d’una vintena d’imatges que conté l’obra i on detectareu que l’estat d’algunes de les làmines no és l’òptim. Precisament es tracta d’una obra pendent de restauració –precisa de neteja mecànica, reintegració de perforacions de corcs, consolidació i restauració de la relligadura en pergamí- motiu pel qual és una aspirant òptima per al projecte “Apadrina un document” .

Fullegeu la tria d’imatges i traslladeu-vos a l’Amèrica del segle XVIII. Deixeu volar la imaginació i poseu color a les cascades de Niàgara, a una plantació de sucre o a un pelicà! I recordeu usar els hastags #ColorOurCollections i #CRAIUB si feu públiques les vostres creacions: així podrem recuperar-les!

Aquesta entrada s'ha publicat en Gravats, Impresos i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )